artikel

Compass profiteert minder van oorlog

Horeca

Militairen in het Midden Oosten drukken zwaar op de winst van Compass Group. De cateraar meldde een dramatische winstval van 23 procent in het eerste half jaar. Behalve de afkalvende dollarkoers speelde daarbij ook verlies van militaire contracten in het Midden Oosten een rol.

Ook collega Sodexho heeft last van de dollar. Het Franse Sodexho zag de nettowinst met een derde teruglopen, mede vanwege het afkopen van rechtszaken in de Verenigde Staten (VS). Beide cateringconcerns zijn sterk op de Amerikaanse markt georiënteerd en dat lijkt ze nu behoorlijk op te breken. Compass behaalt een kwart van de operationele winst in Noord-Amerika, terwijl Sodexho voor 40 procent van zijn omzet is aangewezen op de VS.

Naast het dollareffect ervaart Compass stagnatie in de catering van bedrijven op het Europese vasteland. Veel klanten moeten bezuinigen en krimpen hun personeelsbestand in. Daardoor neemt de omzet aan lunches behoorlijk af.

Terug naar nieuwsoverzicht