artikel

Hotel Beaumont, Maastricht

Horeca

Weg met de oubolligheidBeaumont is een begrip in Maastricht en ver daarbuiten. Het stadshotel bestaat al bijna honderd jaar en is nog altijd eigendom van de familie Beaumont.Nog maar twee jaar geleden stond hotel Beaumont in het Maastrichtse stadsdeel Wijck synoniem voor oubolligheid. Een allegaartje aan stijlen, zonder een duidelijk gezicht. Een hotel opgebouwd uit […]

Weg met de oubolligheid
Beaumont is een begrip in Maastricht en ver daarbuiten. Het stadshotel bestaat al bijna honderd jaar en is nog altijd eigendom van de familie Beaumont.
Nog maar twee jaar geleden stond hotel Beaumont in het Maastrichtse stadsdeel Wijck synoniem voor oubolligheid. Een allegaartje aan stijlen, zonder een duidelijk gezicht. Een hotel opgebouwd uit in de loop der jaren erbij getrokken pandjes en winkels, zonder een duidelijk gezicht. Het imago was zwak, het hotel straalde geen eenheid uit en werd meegezogen in de prijzenslag die de hotellerie via de weekendjesweg van deze wereld op de knieën dwong.Met de hulp van gespecialiseerde derden was eigenaar Harrie Beaumont bereid om een totale omslag in zijn bedrijf door te voeren. Gezegend met een heldere kijk op zijn eigen kunnen, mogelijkheden en zeker ook beperkingen, heeft hij een interim-directeur, Maurice Gelders, aangetrokken met de opdracht de innovatiekar te trekken.

Ommezwaai
Na een verbouwing van 3 miljoen euro heeft het hotel een metamorfose ondergaan waarmee het de komende twintig jaar vooruit wil. De volgende zaken werden aangepakt: architectuur, strategie, personeelsbeleid, software, productinnovatie (voorbeeld: in plaats van een koffietafel van 12,50, nu een proeverij van dagelijks wisselende gerechtjes voor 25 euro), marketing en huisstijl.

  • Creativiteit is het sleutelwoord in het beleid. Er is een visie en een missie geformuleerd voor het hotel en het restaurant, waarbij ‘anders dan anderen’ het motto is. Voorbeeld: een zevengangenmenu bestaande uit amuses. Het bedrijf doet dus niet mee aan de prijzenslag, maar streeft ernaar een toegevoegde waarde te bieden in plaats van een korting te geven.
  • Beschränkter Eleganz, dat wil Beaumont in de woorden van het team zelf uitstralen. Beschränkter Eleganz wil zoveel zeggen als vriendelijk exclusief, charme zonder arrogantie. Dit wordt in alle facetten doorgevoerd: van de huisstijl tot de kledinglijn.
  • Ook in de marketing is Beaumont creatief: vooral met het budget (nog geen 1 procent van de omzet). Men zoekt voornamelijk publiciteit en aandacht door samenwerkingsverbanden (met Brand-bier, met het MECC, met kunstenaars etc.).
  • Cijfermatig heeft het nieuwe beleid geen windeieren gelegd. Ondanks de verbouwingen is de RevPar gestegen, is de f&b-omzet omhoog geschoten en zijn de personele kosten zelfs verlaagd.
  • Sterk salesconcept: Harrie’s Angels, de drie managers van het commercieel team. Sterk, omdat ze aanzienlijk makkelijker bij klanten binnenkomen. De afspraken worden sneller gemaakt, terwijl het hotel langer in de gedachten blijft hangen. Een aanpak die veel meer effect heeft dan slaapverwekkende sales calls van goedwillende junior-hotello’s met hun visitekaartje en salesmap.

Kritiek en lof
Harrie Beaumont is nog steeds ‘meneer’, ondanks alle openheid in het bedrijf. Verder leunt het team erg op theorieën van adviseurs en studiefilmpjes. Wat komt er van de mensen zelf? Lof heeft de jury voor de wijze waarop de omzwaai door het hele team wordt gedragen en de manier waarop het is uitgevoerd. Verder heeft Beaumont laten zien dat een grondige verbouwing niet ten koste hoeft te gaan van de cijfers.