artikel

Lezersreacties op schijnrecensies op internet

Horeca

Vorige week riepen we lezers op om te reageren op schijnrecensies van restaurants op internet. De redactie werd overspoeld met e-mailtjes van horecaprofessionals. Lees hier een selectie van reacties of delen van reacties van lezers.

Lezersreacties op schijnrecensies op internet

Sjanie de Geus, Restaurant & Hotel De Watergeus in Noorden
Kijk niet naar recensies op het web. Het wemelt van de fouten en onwaarheden. Je wordt er alleen maar zenuwachtig en verdrietig van. Iedere gek kan daar schrijven wat ie wil (ex-werknemers, lollige ambulante medewerkers, je buurman die net even in de stand van je mislukte kreeftenfond zit, de juffrouw die je vroeger een blauwtje hebt laten lopen, etc.).
Het is niet tegen te gaan. Het is onmogelijk om het iedereen naar z’n zin te maken. Iedereen die te veel tijd heeft, kan gaan zitten jammeren op het internet terwijl hij/zij het ook gewoon even had kunnen zeggen tegen een medewerker of de directie. Als je eerlijk bent, doe je namelijk dát. Als je een flauwe flopdrol bent, ga je achter het internet zitten.

Marijke Verhagen, Hotel-restaurant Belvédère Vianden, Luxemburg
Wat je met recensies als deze moet doen? Lap ze aan je laars! Je weet waar je mee bezig bent. Geloof in jezelf. Wanneer je overtuigd bent van je product, zullen je gasten je ten alle tijden weten te vinden en dit weten te waarderen. Kwaliteit betaalt zich altijd terug. Gasten zijn trouw. En zolang er nog over je wordt gesproken, is het beter dan dat je niets meer hoort.

Richard Halink, restaurant De Valkenier, Doorwerth
Ook wij hebben op internet een recensie gelezen over ons restaurant. De manier waarop dit geschreven is, is vreselijk. De schrijver maakte zich niet bekend. We zijn hier boos over. Als ondernemer ben je overgeleverd aan iedereen die maar wat wil zeggen op het world wide web.

Anne Marie van der Plas, Villa de Duinen, Noordwijk
Ik vind sites met recensies verschrikkelijk. De eerste de beste kookamateur denkt te kunnen resenceren als een Ton de Zeeuw. Als restaurateur kan je hier niets tegen doen.

Maarten Berings van het inmiddels verkochte restaurant Le Bouc in ’s Gravenmoet
Het enige wat helpt, is om aan vrienden en kennissen te vragen om positieve reacties te plaatsen. Na vijf positieve reactie is het negatieve bericht weggedrukt.

Rutger & Jessica van der Weel, Restaurant Katseveer, Wilhelminadorp
Wij snappen niet dat Lekker mensen het recht geeft anoniem een recensie te plaatsen. Deze recensies zijn van invloed op de omzet. Mogelijke toekomstige gasten zien deze recensies ook en besluiten toch maar een ander restaurant te keizen. Wij zijn in het verleden in recensies persoonlijk gediscrimineerd. Door contact op te nemen met Lekker was het wel mogelijk deze recensies te verwijderen.

Eetcafé De Magneet, Rotterdam – Poortugaal – Heenvliet
Ook wij hebben te maken met schijnrecensies. In ons geval voornamelijk op www.iens.nl. Op die site staan reacties van personen die absoluut niet de zaak hebben bezocht, maar om de één of andere reden er plezier aan beleven berichten achter te laten. Of voormalige werknemers die menen via zo’n site een verbale tik te moeten uitdelen. Qua uitlatingen en taalgebruik gaat het zo nu er dan erg ver. Het zou goed zijn als de horecabranche hiertegen stappen onderneemt.

Sascha Veereschild, Dudok, Den Haag
Ex-werknemers die op Lekker.nl en voornamelijk op Iens.nl wraakrecensies achterhalen, is niets tegen te doen.

Nynke Jansma, restaurant Eindeloos, Leeuwarden
Naar aanleiding van het bericht over Kaatje kan ik u zeggen dat ook wij er wel eens spuugzat van worden over wat er over restaurant door gasten en journalisten wordt geschreven. Gasten zouden niet anoniem op de site recensies mogen schrijven. Wij hebben er niet zoveel slechte ervaringen mee, maar ik weet wel van collega’s die dat wel hebben. Ook weten wij van collega’s die aan hun gasten vragen om een recensie te schrijven. Het moet niet gekker worden.

Marielle Berkhoff, restaurant ’t Wolhuys, Zwolle
Ruim twee jaar geleden is er een oud-medewerker bij ons vertrokken en heeft maandenlang geprobeerd ons restaurant de grond in te schrijven via de website van Lekker. Dit werd steeds persoonlijker en niet relevant. Wij hebben de redactie van Lekker hierover geïnformeerd en sindsdien wordt er iets zorgvuldiger omgegaan met reactie.

Geer Schakel, LA Group Leisure & Arts Consulting, Amsterdam
Het valt mij op dat veel recensies verdacht negatief of juist verdacht positief zijn. In het eerste geval voor de lok? Of om je gram te halen over iets? In het tweede geval verkapte reclame voor het betreffende restaurant? Dat is vaak doorzicht en werkt contraproductief.
Recensies geven een aardige indicatie van het restaurant, maar meer ook niet. Persoonlijk vind ik het leuk om ze te lezen voordat ik een restaurant bezoek, maar ik heb er niet altijd een boodschap aan. Hooguit als het er veel zijn, geeft het misschien wel een evenwichtig beeld.
Ik zou de betreffende sites adviseren niet met anonieme recensies te werken. Als iemand z’n mening wil geven, laat hij/zij dat dan gewoon open doen met naam er onder.