artikel

NH Leeuwenhorst, Noordwijkerhout

Horeca

Waar zijn de tulpen?Het valt jurylid en hotelarchitect Theo Spies direct na binnenkomst direct op: waar zijn de tulpen? Een hotel in het hart van de bollenstreek zonder tulpen… Nee, dat kan eigenlijk niet, vindt Spies. ‘Ik wil hier als gast worden doodgegooid met tulpen. Het moeten er zó veel zijn dat ze me de […]

Waar zijn de tulpen?
Het valt jurylid en hotelarchitect Theo Spies direct na binnenkomst direct op: waar zijn de tulpen? Een hotel in het hart van de bollenstreek zonder tulpen… Nee, dat kan eigenlijk niet, vindt Spies. ‘Ik wil hier als gast worden doodgegooid met tulpen. Het moeten er zó veel zijn dat ze me de strot uitkomen. En in de lobby moeten gasten worden dóódgegooid met bloembollen. ‘Ik zie hier veel Japanners rondlopen, die mensen zouden dat prachtig vinden.’
Leuk idee, beamen directeur Remco Gerritsen en operational manager Anita Bos. ‘Nemen we mee, maar op dit moment hebben we andere prioriteiten.’ De jury van de Dutch Hotel Award heeft daar alle begrip voor. NH Leeuwenhorst zit midden in een grondige verbouwing. Nog maar een paar jaar geleden was Leeuwenhorst niet meer dan een vergaderfabriek. Congresklanten vormden de hoofdmoot en in het bollenseizoen werd het bedrijf volgepropt met busladingen toeristen. Een hotel zonder ziel, dat kamers, zalen en een beetje eetgelegenheid bood.Na de overname van het hotel door NH vond de directie dat het roer radicaal om moest. Uitgangspunt: elke vierkante meter van het gebouw optimaal vullen, op een frisse, aangename en open manier. Kosten: 13 miljoen euro.

Lobby bobby informeert gast
Een paar zaken die eruit springen.

  • Verbouwing. Oubolligheid maakt plaats voor een nieuwe uitstraling: nieuwe bar, restaurants, receptie, zalen en leisure. Door de scherpe planning en slimme oplossingen (een grote tent als zaal!), kan het bedrijf gewoon doordraaien (NH heeft gezegd dat de omzet op peil moet blijven) en wordt de overlast beperkt.
  • Communicatie. Er is een thema bedacht: ‘NH Leeuwenhorst is working on a new look’. Dit thema van een kwast die verf uitsmeert is in alle uitingen doorgevoerd. Er gaan regelmatig mailings de deur uit met updates en foto’s. En de Lobby Bobby heeft z’n intrede gedaan: een persoon die fulltime rondloopt om gasten te verwijzen, te helpen met de auto en informatie te verstrekken.
  • Alles onder één dak. De marktsegmenten zijn aanzienlijk uitgebreid. Er wordt scherp gekeken naar wie wanneer kan verblijven. Door de focusgebieden te spreiden, komt de lokale particulier nu ook eten, trouwen en feesten en scoort het bedrijf heel goed op de individuele leisuremarkt.
  • Nino Happy: het kinderprogramma van NH dat als eerste hotel in Nederland wordt geïntroduceerd in de Leeuwenhorst. Ook worden er kinderfeestjes georganiseerd.
  • NH Culinair. Innovatief met de spijzenkaart (veel kleine hapjes), de wijnkaart (koeling op kooldioxide), waardoor er heel veel wijnen per glas zijn te bestellen en Grab ’n Go, het slimme alternatief voor de minibar.
  • Erkend congresbedrijf. Het bedrijf is vooruitstrevend in service en faciliteiten. In 2004 ontving Leeuwenhorst de prijs voor de beste vergader- en congresaccommodatie van Nederland.
  • Leuke actie. NH-salesmedewerkers bezoeken travel agents per scooter en geven een gimmick cadeau.

Kritiek en lof
Veel innovatie, mooie ideeën, maar hier en daar blijft het een beetje schimmig welke initiatieven nou eigen initiatief zijn en welke via het hoofdkantoor komen. Ook het geroemde concept van de vrouwenkamer (een tasje met crème en maandverband plus twee tijdschriften) is niet bepaald baanbrekend. De faciliteiten voor kinderen vinden we ook iets te makkelijk gekozen. Het Happy Nino-thema is niet doorgevoerd tot in de kamer, het wasteiltje voor baby’s hangt los in de badkuip. Misschien een beetje onveilig.
Er is ook lof. Jurylid Rob Bakker (ING Bank) roemt het feit dat NH Leeuwenhorst ondanks de forse investering van 13 miljoen euro er door creativiteit (de plaatsing van een grote tent) in is geslaagd de winstgevendheid te continueren en de efficiency te verbeteren. Hij vindt het management strategisch en financieel zeer capabel. ‘Dit wil een bank graag zien in elke onderneming.’
Volgens Theo Spies getuigt het van ‘grote klasse’ wanneer je een zo pompeus gebouw als Leeuwenhorst toch een persoonlijke charme kunt geven.