artikel

Talent van de Week: Aukje Verbraak

Horeca

Aukje Verbraak liep dit schooljaar via De Rooi Pannen twee voortreffelijke stages die door haar mentoren beide met het eindcijfer 9 werden beoordeeld. Dit eindoordeel leverde haar de titel MBO-uitblinker De Rooi Pannen 2005 op. Na de zomer begint Aukje aan de HBO-studie Management, Economie en Recht in Breda. In de zomermaanden werkt ze lekker door bij maar liefst drie bedrijven. Een bezige bij, die Aukje. Echt zo’n dame waar we nog veel van gaan horen.

Opleiding?
Enkele weken geleden heb ik de opleiding Toerisme/Recreatie aan de MTRO van de Rooi Pannen in Breda afgerond.

Horecadebuut?
Mijn debuut heb ik gemaakt bij Restaurant de Belofte. Hier ben ik direct begonnen in de bediening. En wat erg leuk is, ik werk er in de weekenden nog steeds!

Leermeester?
Verschillende leermeesters hebben op verschillende facetten indruk op mij gemaakt. Van een ieder heb ik ontzettend veel geleerd. Van Cindy Hutjes, werkzaam bij Restaurant De Belofte, heb ik geleerd om op de juiste wijze met gasten om te gaan. Zij leerde mij ook dat een glimlach niks kost, maar wel ontzettend belangrijk is.

Van Jos Oskam, directeur-eigenaar van Hotel Central te Roosendaal, heb ik geleerd om op de juiste wijze op gasten in te spelen. Collega’s Richard en Maurice hebben mij tevens geintroduceerd in de perfecte etiquette.

Inspiratie?
Ik ben opgevoed met de gedachte dat iedere dag per definitie een mooie dag is, als je er zelf maar positief en met een glimlach ingaat. Zo ga ik dan ook iedere dag naar mijn werk. Er is een grote kans dat de gasten dit terugzien in mijn uitstraling en omgang met hen.

Droomgerecht?
Er is geen bepaald gerecht dat hieraan voldoet. Ik laat me altijd graag verrassen.

Horecakennis verbreden?
Af en toe lees ik de horecavakbladen, maar dit komt niet wekelijks voor. Ik ben er van overtuigd dat je meer ervaring opdoet door te ‘doen.’ Al werkende leer je.

Meestbegeerde werkplek?
Ik zou graag een keer in een sterrenzaak willen werken. Zo’n zaak heeft vaak een goede naam en ik zou dan willen meemaken hoe het personeel deze naam op een zo goed mogelijke wijze eer aan doen.

Ergernis op de werkplek?
Als collega’s niet op de juiste wijze met gasten omgaan. Zodra vriendelijkheid, correctheid, gastvrijheid en professionaliteit niet voldoende worden nagestreefd erger ik me.

Belangrijkste horecagebeurtenis?
Dat ik na mijn stage bij ANI Entertainment en Hotel Central de verkiezing ‘Beste Stagiaire De Rooi Pannen heb gewonnen.

Iets over doen?
Ik heb nergens spijt van. Juist de dingen die fout zijn gegaan waren ontzettend leerzaam. Een volgende keer gebeuren ze me niet meer.

Zwakste punt?
Dat ik af en toe te begaan ben met een bedrijf. Dit zorgt ervoor dat ik buiten werktijd nog steeds met bepaalde zaken bezig ben. Dit voor mij persoonlijk af en toe best lastig.

Beste horecabeslissing?
Dat ik er voor gekozen heb om te gaan werken bij Hotel Central.

Allerliefste bezit?
Ik zorg er altijd voor dat ik een pen en een aansteker bij de hand heb. Maar om dit nu mijn allerliefste bezit te noemen?

Grootste leugen?
Over deze vraag heb ik lang moeten nadenken. Ik kwam toch tot de conclusie dat er voor mij geen leugens zijn. Echt waar, ik heb het zelfs nog aan mijn vader gevraagd.

Over tien jaar…
Hoop ik eventueel een eigen onderneming te hebben. Anders zou ik graag een verantwoordelijke, uitdagende baan hebben. Gezond en gelukkig leven staat natuurlijk ook op het lijstje.