artikel

Zomerse kool

Horeca

Spitskool is in tegenstelling tot de meeste ander koolsoorten een echte zomerkool. Rijk aan vitamine C, zomerse gezondheid. Snij spitskool rauw door de salade, of stoof eens zo’n kooltje. Maar bedenk dan wel: hoe fijner gesneden, hoe korter de kooktijd.

Kopen, bewaren en schoonmaken
Spitskool is in de maanden mei, juni, juli en augustus volop verkrijgbaar. Een kleinere aanvoer vindt plaats in de maanden april, september en oktober. Let bij het kopen op stevige, langwerpige kolen met een bleekgroene kleur, waarvan de bladeren gaaf zijn. Spitskool kunt u op een koele, donkere plaats een week bewaren. U maakt de kool als volgt schoon: haal de lelijke buitenste bladeren eraf, was de kool en snijd hem langs de zijkant in dunne repen. Bedenk dat hoe fijner gesneden, hoe korter de kooktijd kan zijn.

Basisrecept
Kook 1kg kool gaar in weinig water met zout in 10-20 minuten. Kook kool beslist niet langer. Bij lang koken ontstaan in kool zwavelverbindingen; deze veroorzaken de nare koollucht en maken de groente zwaar verteerbaar. Giet de gare kool eventueelaf,schud eenklontjeboter door de groente en bestrooi de kool met wat nootmuskaat. Natuurlijk kunt u ook een sausje maken van1 dl melk, snufje zout en peper en dit binden met maizena.

Hoeveel per persoon?
Reken op 250 gram per persoon als u de kool wilt koken. Voor een salade is 75-100 gram per persoon voldoende.

Invriezen
Spitskool kunt u het beste invriezen in de maanden juni en juli. De blancheertijd* is 2 minuten.

Lekkere tips

  • in reepjes roerbakken met Spaanse peper, cashewnoten en sojasaus
  • roerbakken met ui en kerriepoeder
  • in salade met banaan, ananas en een yoghurtdressing
  • een ovenschotel van een laagje geruld gehakt, in kerrie gestoofde spitskool en aardappelpuree