artikel

Hotel Beaumont winnaar Dutch Hotel Award 2005

Horeca

Afgelopen maart meldde het driekoppige salesteam – Harrie’s Angels in de wandelgangen – van Hotel Beaumont zich aan voor de Dutch Hotel Award 2005. Deze week nam het management de hoofdprijs in ontvangst. Hotelbaas Harrie Beaumont kan trots zijn op zijn dames. Op zijn hele ploeg trouwens. Want een hotel voor drie miljoen euro verbouwen en opnieuw richting kiezen, daar moet je met z’n allen aan trekken. En hard ook.

De Maastrichtse Wyckerbrugstraat is een straat van horecawinnaars. In 2002 werd café De Poshoorn gekozen tot Misset Horeca’s Café van het Jaar. Overbuurman hotel Beaumont weet sinds deze week ook hoe het voelt om de allerbeste te zijn: de Dutch Hotel Award 2005, de vakprijs voor het beste hotelmanagementteam van Nederland, gaat naar de mensen van Beaumont.
Ze hebben ‘m dubbel en dwars verdiend. Op alle fronten laat Beaumont zien een echte winnaar te zijn: een creatieve en doortimmerde inzending, een verrassende en professionele presentatie, innovatief tot op het bot, mooie cijfers, en daarbij ook nog eens een leuk, krachtig en fris team – overwegend jonge – werknemers.
Hebben de andere finalisten dat allemaal niet in zich? Jawel, dat hebben ze zeker. Het was niet voor niets tot het laatst een nek aan nek race tussen winnaar Beaumont en de andere twee kanshebbers: Hip Hotel St. Martenslane, ook in Maastricht, en NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Maar ja, het is nou eenmaal een wedstrijd, en bij wedstrijden kan er maar één de beste zijn. Na het tellen van de punten kwam Beaumont, zij het met een zeer kleine voorsprong, als beste uit de bus.

Bouwput
De Dutch Hotel Award is voor Beaumont niet zomaar de hoofdprijs, het is de kroon op de inspanningen van de afgelopen twee jaar. Wie de recente geschiedenis van het hotel een beetje heeft gevolgd, weet dat eigenaar-directeur Harrie Beaumont en zijn ploeg sinds 2003 behoorlijk door het stof zijn gegaan. Letterlijk. Verbouwen is afzien. Of, zoals general manager op projectbasis Maurice Gelders het omschrijft: ‘Na 16 maanden breken, metselen en timmeren, kan ik even geen bouwvakkers meer zien.’
Verbouwen was hoogst noodzakelijk in het bijna honderd jaar oude hotel, na drie generaties nog steeds eigendom van de familie Beaumont. Beaumont is een begrip in de stad en ver daarbuiten. Maar Beaumont was in de loop der jaren ook een allegaartje geworden. Een allegaartje van stijlen, van aaneengeplakte pandjes en winkels die Harrie Beaumont had opgekocht en bij zijn bedrijf had getrokken. Hotel Beaumont had al lang geen duidelijke smoel meer. Het bedrijf was voor een belangrijk deel overgeleverd aan de markt van weekendjesweg. De uitgebreide Elzasser keuken had na ruim vijftien jaar zijn beste tijd gehad. Het roer moest om, om zo de toekomst voor het bedrijf veilig te stellen.

Beschränkter Eleganz
Architect David Chiperfield werd erbij geroepen. Een miljoeneninvestering – tot nu toe is drie miljoen euro uitgegeven, het overgrote deel van de kamers moet nog worden aangepakt – was nodig om Beaumont groter, lichter, ruimer en meer van deze tijd te maken. De uitstraling van het bedrijf is volgens het team zelf het best te omschrijven als ‘beschränkter Eleganz’, wat zo veel wil zeggen als vriendelijk exclusief, charme zonder arrogantie. Dit wordt in alle facetten doorgevoerd: van de huisstijl tot de kledinglijn.
Voor Maurice Gelders, Harrie Beaumont maar eigenlijk de hele ploeg zijn het tropenmaanden geweest. Het managementteam loodste het bedrijf vakkundig door de allergrootste gedaantewisseling in z’n honderdjarig bestaan. En dan te bedenken dat het hotel geen dag dicht is geweest. Sterker nog: gasten moesten zich tot voor kort dagelijks een weg banen langs tegelzetters, stucadoors en electriciëns. Leuk is het niet, maar dankzij een slim communicatieplan wist het hotel klachten tot een minimum te beperken. De verbouwing bleek een uitstekende marketingtool. Betrek je gasten bij de verbouwing, vertel ze waar je mee bezig bent en hoe mooi het allemaal wordt. Strakke brochures gingen de deur uit, mooi vormgegeven posters werden opgehangen. ‘We gaan vooruit’ en ‘De spetterende finale is in zicht’.

Kunstliefhebbers
Een uitzondering werd gemaakt voor bezoekers van de Tefaf, de jaarlijkse beurs voor de internationale kunsthandel in het Mecc. De werkzaamheden werden stilgelegd, bouwvakkers werden een weekje naar huis gestuurd en mochten het werk pas hervatten nadat de laatste privéjet was opgestegen vanaf Maastricht/Aachen Airport. Het was een beetje behelpen, maar Beaumont-nieuwe stijl heeft in de Tefafweek alvast z’n visitekaartje afgegeven. Het was bovendien een leuke krachtmeting. Maurice Gelders: ‘Het Tefafpubliek is veeleisend. Ondanks de verbouwing moesten we ons van onze beste kant laten zien. Daarin zijn we geslaagd, we stonden in het gelid en iedereen kende het Tefaf-draaiboek uit z’n hoofd.’

Bekijk hier een fotoreportage van Hotel Beaumont

De kwaliteiten van Beaumont

Visie en strategie
Beaumont had al geruime tijd een oubollige uitstraling. Een allegaartje van stijlen. Samen interim-directeur Maurice Gelders en het managementteam, is besloten om de koers radicaal te wijzigen. Creativiteit in kwaliteit werd het motto waarmee het nieuwe Beaumont op de kaart is gezet. In hotel Beaumont is geen plaats voor individualiteit. Alles wordt gezien in het kader van teamverband en wederzijds respect. Maar ook in het geloof dat innovatie gepaard gaat met constante ontwikkeling van de teamleden en permanente zelfreflectie.
50 jaar terug, 20 jaar vooruit: de basiswaarden van gastvrijheid, sfeer en degelijkheid uit het verleden blijven recht overeind. Toegevoegd worden een saus van innovatie, onderscheiding en toekomstgericht. Beaumont is Maastricht op z’n best. Missie: Beaumont moet de eerst keuze zijn bij en bezoek aan Maastricht. Beaumont moet deel uitmaken van de Top-5 van meest genoemde restaurants van de stad.
Met respect voor de oorspronkelijke bouw, is gekozen voor een tijdloze inrichting. Open, met gebruik van de natuurlijke lichtinval, crème, wit, donkerbruin en hier en daar een knallend detail (bijvoorbeeld de sofa met tijgerprint).
De kunst van het weglaten is thematisch toegepast. De decoratie bestaat uit gegroepeerde beelden, in grote vorm (op de patio’s en tussen de doorzichtige wanden die gangen en tuinen scheiden) of kleine vorm (bij de lift, in de lobby).
Nergens op de begane grond (restaurant, ontbijtruimte, lobby, lounge) zijn deuren te vinden. Alle ruimten zijn met elkaar verbonden. Door het gebruik van kwalitatief hoogstaande materialen, wordt elke vorm van mogelijke overlast gedempt tot aangenaam geroezemoes.De kleding van het personeel is stijlvol, informeel en toch charmant.

Creativiteit
Bij de vernieuwing van Beaumont is het accent gelegd op de ontwikkeling en uitvoering van de creativiteit op elke afdeling en in ieder vakgebied.
Aangepakte zaken zijn: architectuur, strategie, personeelsbeleid, softwaresysteem, productinnovatie (voorbeeld: in plaats van een koffietafel van 12,50 euro, nu een proeverij van dagelijks wisselende heerlijke gerechtjes voor 25,- euro), marketing en huisstijl.
Creativiteit is het sleutelwoord in het beleid. Er zijn een visie en een missie geformuleerd voor het hotel en het restaurant, waarbij ‘anders dan anderen’ het motto is. Voorbeeld: zevengangenmenu bestaande uit amuses (het amusement). Het bedrijf doet dus niet mee aan de prijzenslag, maar streeft ernaar een toegevoegde waarde te bieden in plaats van een korting te geven. Huisstijl drukwerk, website, mailings etc. allemaal in dezelfde tijdloze stijl.

Commercieel beleid
De focus ligt op het telkens weer verrassen: kwaliteit, prijs, gastvrijheid.Dit uit zich in een brede benadering van de markt, waarbij branding door evenementen (Amusement, Creatieve Smaakmakers), de culinaire uitstraling van het imago en accountmanagement op een gedurfde manier de belangrijkste pijlers zijn.
Er is een salesmanager die zich uiteraard met acquisitie van zakelijke gasten bezighoudt, echter, de externe uitstraling geschiedt onder het concept van Harrie’s Angels (de sales – en front office manager en de directie assistente). Deze verwijzing naar de superheldinnen uit de Amerikaanse tv-serie Charly’s Angels uit de jaren 70 is bedoeld om de volgende boodschap uit te dragen: wij zijn een team en wij lossen uw problemen op. Een aanpak die werkt: de bezetting is gestegen en de yield (opbrengst per kamer) eveneens.

Marketing
Minder dan 1 procent van de omzet – en dat is weinig – gaat naar marketing. Publiciteit en aandacht krijgt Beaumont hoofdzakelijk dankzij samenwerkingsverbanden (met Brand bier, met congrescentrum Mecc, met kunstenaars). Beaumont moet zich als merknaam kunnen scharen tussen andere topmerken, waarbij exclusief, joie de vivre en lifestyle de kernwoorden zijn. De activiteiten genereren veel positieve publiciteit in bladen die de doelgroepen lezen. De kosten zijn praktisch nihil, het resultaat is boven verwachting goed: gasten blijven in groeiende aantallen komen.
Hampshire Classic Hotels is de soft franchise brand waarvoor Beaumont heeft gekozen. Beaumont profiteert van de aansluiting op het reserveringssysteem en surft mee op de internetmarketing van Hampshire.

Personeelsbeleid
Er is gekozen voor een nieuwe manier van werving en selectie van nieuwe medewerkers: haal een STAR in huis. Centrale vraag is telkens: Hoe past iemand in het team? De organisatie is vrij plat. Er wordt zeer veel gedaan aan de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. Trainingen, cursussen, brainstormsessies van hoog tot laag. De motivatie zit ‘m in de details: dagelijkse peptalk van een kwartier, maandelijkse ontbijtsessie met de jarigen.

Kostenbewust
Scherp op inkoop, zuivere registratie en controle, regelmatige review van de leveranciers en een flexibele kostenstructuur. Daarnaast wordt elk afdelingshoofd afgerekend op zijn eigen resultaten (en ook kosten), waardoor iedereen uiterst alert is.

Kwaliteitgericht
Behalve de interne tevredenheid, wordt ook de perceptie van de gast goed geanalyseerd. Er zijn gastenenquêtes (kort en duidelijk van opzet), regelmatige reviews met vaste gasten, structurele aftersales (nabellen van partijen, vergaderingen.). De gasttevredenheid ligt boven de 90 procent.

Financieel plaatje
Ondanks de verbouwingen is Beaumont er in geslaagd een stijging van de RevPar (gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer) te realiseren. Naast de overlast kreeg de exploitatie op cijfermatig gebied harde klappen. Minder inkomsten door het gemis aan kamers, geen banqueting. Aan de uitgavenkant waren de kosten van met name schoonmaak en technische ondersteuning stukken hoger dan normaal.
In 2005 was het restaurant vier weken gesloten. Van een normale omzetontwikkeling is dan ook geen sprake. Toch laat Beaumont groei zien in 2004. In 2005 is een voorspoedige start gemaakt. Duizend extra nachten zijn tot nu toe geboekt. Per 30 maart is de omzetderving in het restaurant volledig weggewerkt.

De prijs en de jury

De Dutch Hotel Award werd vorig jaar gelanceerd als nieuwe vakprijs voor de Nederlandse hotellerie. De Dutch Hotel Award is een initiatief van adviesbureau Trust Hospitality, in nauwe samenwerking met Misset Horeca. De jury bestaat uit Bas Tolmeijer en Francesco Monaco (Trust), Martijn Reintjes (adjunct-hoofdredacteur Misset Horeca), Rob Bakker (ING Bank), Wim Dooge (directeur Hotelschool Den Haag) en Theo Spies (SBS Architectuur).