artikel

Tweede Cafetaria Top 100 gestart

Horeca

Op het moment van schrijven (begin juni 2005) zwermen de juryleden van de Cafetaria Top 100 al uit om het hele land te doorkruisen. Ze zijn weer op pad om de allerbeste cafetaria te kiezen. Eind november, begin december zit het werk erop en wordt voor de tweede keer de Top 100 van beste cafetaria’s van Nederland bekend gemaakt.

Een nieuwe ronde, nieuwe kansen. Die biedt Snackkoeriers tweede Cafetaria Top 100. De informatieaanvragen, aanmeldingen en nominaties stroomden binnen gedurende de afgelopen weken. Veel ‘nieuwe’ bedrijven doen mee en hopen een hoge klassering te verwerven. Maar ook bedrijven die verleden jaar de top niet haalden, wagen wederom hun kans. Die willen zich revancheren voor het feit dat ze er verleden jaar buiten vielen.

Bovendien worden alle 100 toppers van verleden jaar beoordeeld. Die kunnen niet op hun lauweren rusten. Net zomin als dat in de dagelijkse praktijk kan, daar moet ook iedere dag een topprestatie worden geleverd om de gasten tevreden te stellen. Alleen Eetpaleis ’t Vosje, de nummer één in de eerste Top 100, doet niet mee. Dat bedrijf komt de komende drie jaar in de eregalerij te staan, Snackkoeriers Hall of Fame.

Jury
De deelnemende cafetaria’s worden anoniem en onaangekondigd bezocht door juryleden die hun sporen binnen de horeca (in de ruimste zin van het woord) hebben verdiend. Om te zorgen dat juryleden dezelfde criteria hanteren tijdens de beoordeling zijn ze uitgebreid geïnstrueerd. Nieuwe juryleden hebben daarvoor een gedegen training gekregen. Meggie Rutten van het trainings- en managementbureau Siebenheller & Partners vertelt waarom zo’n training belangrijk is: ‘Daarmee is de jurering eenduidig te maken en zorg je dat alle juryleden door dezelfde bril kijken. Daardoor sluiten we subjectiviteit zo veel mogelijk uit. Een bepaald item in een zaak voldoet aan de eisen die we stellen of niet. Daar mag de manier van kijken een jurylid geen invloed op hebben. Anders wordt ieder bedrijf op een andere wijze beoordeeld.’

Een eenduidige jurering staat en valt bij de beoordelingslijst. Die dient er ook voor te zorgen dat toeval en persoonlijke voorkeur is uitgesloten. Zaken als gastvrijheid, snelheid en service zijn meetbaar gemaakt. ‘Je kan bijvoorbeeld stellen dat de gast binnen dertig seconden moet zijn begroet na binnenkomst. Of dat een bestelling nadat die is gedaan binnen 6 minuten klaar is. Aan dit soort objectieve gegevens hang je vervolgens een score.’ Aan de hand van deze jurylijst wordt de hele cafetaria in beeld gebracht op een vijftigtal punten zoals gastvrijheid, service, zichtbare hygiëne, productbehandeling en in- en exterieur.’

Uiteindelijk rolt daar een totaal aantal punten per bedrijf uit. Dat wordt omgerekend tot een percentage van het door het bedrijf te behalen maximum. Door zo’n procentuele score wordt bijvoorbeeld een cafetaria die geen vitrine heeft niet achtergesteld op een cafetaria met wel een vitrine.
ROverigens zijn juryleden niet te herkennen aan zonnebril, gleufhoed, vermomming of vragenlijst. Ze doen hun werk in absolute anonimiteit en maken zich ook na het bezoek niet bekend. Wellicht valt de beoordeling in de ochtend of juist tijdens de avondspits. Dat mag eigenlijk niks uitmaken, want ook de gast heeft op elk willekeurig tijdstip recht op een schone zaak, goede service, een perfect product en een gastvriendelijk woord. En dat zijn precies de zaken waar de jury met een kritische blik naar kijkt.