artikel

Culi-trendwatcher voorspelt ‘eerlijker voedsel

Horeca

Consumenten willen over tien jaar massaal eerlijker en beter voedsel. Dus geen kip die helemaal doorgefokt is op de productie van vlees, maar een goed smakend product dat de tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen. Dat zei foodconsultant Anneke Ammerlaan dinsdag tijdens het congres ‘De markt voor Food & Health & Retail’ dat in Soestduinen werd gehouden.

Ammerlaan schetste een toekomstbeeld waar ze nu al de voortekenen van ziet. ‘Het zijn ontwikkelingen die het gedrag gaan beïnvloeden. Nu is er nog een kleine voorlopersgroep die zo naar voeding kijkt.’

Gezondheid van het eten moet volgens Ammerlaan straks niet meer in toevoegingen van allerlei vitamines zitten, maar in het product zelf. Ze denkt dat consumenten daarom in de komende tien jaar een andere houding aannemen. Dit proces komt tot stand doordat mensen elementen overnemen uit hypes die dan langzamerhand voet aan de grond krijgen. ‘Een trend duurt minstens tien jaar, een hype hooguit twee of drie seizoenen.’

Zo’n hype was het Atkins-dieet. ‘Atkins is een mooi voorbeeld van een tegentrend. De Amerikanen hadden al lang genoeg van al die producten met weinig vet waar ze alleen maar dikker van werden. En toen filmsterren Atkins omarmden, was dat een excuus voor veel Amerikanen om daar massaal achteraan te gaan.’

Elementen uit dat dieet zijn volgens Ammerlaan blijven hangen. ‘Er is een nieuwe kijk op vet. Het mag weer, vet moet zelfs weer. Vanuit die nieuwe houding is er heel veel ruimte voor onderzoek naar de goede eigenschappen van vet. Juist van dierlijk vet. Vetzuren, de juiste dan wel te verstaan, nemen de rol over van vitaminen. De terugkeer van roomboter is slechts een kwestie van tijd.’

Verder is er door het South Beach Dieet meer aandacht voor de verwerking van voedsel. Volgens Ammerlaan willen consumenten van de toekomst minder geraffineerd eten. ‘Daarbij kopen ze bijvoorbeeld dan vaker echte sinaasappels in plaats van sinaasappelsap. Zover is het echter nog lang niet.’

Iedere grote ontwikkeling heeft een tegenhanger. ‘De tegenhanger van fastfood is slowfood’, legt ze uit. ‘Dat wil niet zeggen dat consumenten langzamer gaan eten, maar dat het voedsel dat ze gebruiken op een andere manier tot stand komt. Smaak is daarbij heel belangrijk. Een goede smaak geeft een tevreden gevoel.’

Zo noemt ze Lardo het ultieme product voor de topkok. ‘Dit boterzachte volsmakende gezouten spek rijpt maandenlang in marmeren bakken. Dat komt de smaak ten goede en de kwaliteit van het vet. Tijdens die rijping zetten de vetzuren zich om van de slechte in de goede. De volgende smaaktrend is die van dierlijk vet en de komende smaakhype: spek.’

Producten hebben volgens haar een grotere kans van slagen als ze passen in twee of meer trends. ‘Zoek de raakvlakken tussen nieuwe gezondheid en nieuwe levensstijl. En vergeet de hypes niet, ze vertellen wat we kunnen verwachten.’

Terug naar nieuwsoverzicht