artikel

Inkoopprijzen vis en vlees fors gestegen

Horeca

In de horecagroothandels woedt geen prijzenslag zoals in de supermarkten. Integendeel: de prijzen van vis en vlees zijn het tweede kwartaal opnieuw gestegen. In het tweede kwartaal van 2005 is de prijs van rundvlees in de horecagroothandels met 7,8 procent gestegen. Ook voor varkensvlees moesten restauranthouders en chefs meer neertellen. Varkensvlees werd 4,2 procent duurder. Verder valt op dat de vis steeds prijziger wordt. Zibb.nl/horeca zette voor u de prijsverschillen t.o.v. 2004 op een rijtje.

Inkoopprijzen vis en vlees fors gestegen

Prijsdalingen zoals in de supermarkten zijn niet aan de orde, zo blijkt uit de prijzenmonitor van het bedrijfschap. In het tweede kwartaal van 2005 is de prijs van rundvlees in de horecagroothandels met 7,8 procent gestegen. Ook voor varkensvlees moesten restauranthouders en chefs meer neertellen. Varkensvlees werd 4,2 procent duurder. Verder valt op dat de vis steeds prijziger wordt. In het tweede kwartaal werden vis en visproducten gemiddeld 8,8 procent duurder. Will van Merkenstein van Schmidt Zeevis in Rotterdam bevestigt de prijsstijging. ‘Het heeft simpelweg te maken met vraag en aanbod. Sommige vissoorten zijn schaars. Of het nu precies een stijging is van 8,8 procent is moeilijk te zeggen. Maar feit is dat de prijzen stijgen. Ook in de afgelopen zomermaanden zien we die opwaartse trend.’

Platvissen als tarbot, tong en schol worden minder aangevoerd en stijgen in prijs. Rode mul zou volgens de viskalender volop verkrijgbaar moeten zijn, maar de aanvoer is zeer beperkt. Van Merkenstein merkt op dat het ook lastiger wordt om de verlangde kwaliteit te krijgen.Ook sommige kweekvis is in prijs gestegen. Zo is de bekende Noorse kweekzalm door extra belastingen procenten duurder geworden.

De horeca zoekt naar alternatieven. Kweekvis als dorade doet het volgens Van Merkenstein goed. Schmidt Zeevis is ook gestart met het organiseren van Masterclasses om de koks te wijzen op andere vissoorten. ‘Cees Helder heeft laatst gekookt met lentemakreeltjes. Daar is nu vraag naar. Leveranciers en koks moeten met elkaar blijven discussiëren over alternatieven. Want als ik naar de lange termijn kijk, maak ik me zorgen over de visstand.’

Goedkoper
Niet alles is duurder geworden in de groothandel. De prijs van groente en fruit is gemiddeld met 6,2 procent gedaald tijdens het tweede kwartaal. Oliën en vetten werden 14,1 procent goedkoper. Dranken daarentegen werden over de hele linie duurder. De prijs van koffie en thee steeg met 5,2 procent. Gedistilleerd steeg met 2,5 procent, bier met 1,6 procent en frisdrank met 1,5 procent.Zie voor meer informatie: www.bedrijfschaphoreca.nl.