artikel

Omzet out-of-home neemt met miljarden toe

Horeca

De omzet van de out-of-home consumptie neemt de komende jaren enorm toe. In 2015 bedraagt deze 25 miljard euro, dat is ruim 52 procent meer dan de 16,4 miljard euro dit jaar. Dat voorspelt het bedrijfschap Horeca en Catering in haar publicatie Barometer.

Het Bedrijfschap Horeca en Catering (BHenC) meldt dat vooral ‘to go’-concepten goede papieren hebben voor een rooskleurige toekomst. Hierbij moet gedacht worden aan concepten als AH-to go, take-away outlets als Yam-Yam to go en pompshops. Convenience is daarbij het sleutelwoord. BHenC voorspelt dat horecaconcepten die in staat zijn de gast convenience te bieden, in trek blijven.

Horeca en retailers groeien nog meer naar elkaar toe, zo denkt het bedrijfschap. Zo zal het succes van het fast casual-concept La Place van V&D als voorbeeld gelden voor velen. Bij dit concept gaat het om snelheid, convenience, kwaliteit en een betaalbare prijs. Deze aspecten vormen de kernbehoeften van de hedendaagse consument.

De opkomst van retail vormt enerzijds een bedreiging voor de horeca. Anderzijds kunnen horecaondernemers leren van de succesfactoren van de concepten als bijvoorbeeld La Place en zelf fast casual-concepten ontwikkelen. De traditionele horeca maakt volgens BHenC plaats voor de ‘nieuwe horeca’. Dat zijn sterke horecaconcepten met een duidelijke eigen identiteit, een hoge kwaliteit en een constant serviceniveau.

Terug naar nieuwsoverzicht