artikel

Publiek Lowlands mijdt vette hap

Horeca

Eten en drinken in overvloed tijdens Lowlands 2005. Verslaggever Hans Schmeinck was ter plaatse en legde het cateringaanbod op beeld vast. Opvallend is dat ook de (jonge) festivalbezoeker het gehad lijkt te hebben met ‘de vette hap’ en steeds vaker kiest voor vers gemaakte gerechten of sandwiches. De Voedsel- en Waren Autoriteit controleerde de cateringoutlets op het schenken van alcohol aan jongeren.

Een treffender voorbeeld van vers en gezond is niet denkbaar. La Place introduceerde op haar foodcourt vers gemaakte en bereide gerechten.
Naast bier doet ook koffie (vaak) wonderen. Voldoende keuze in de patisserie.
Lowlands blijkt nog steeds een prima platform voor A-merken. Ben & Jerry’s profileert zich nadrukkelijk in Biddinghuizen.
Ook Douwe Egberts is duidelijk aanwezig op het festivalterrein. De koffiereus heeft speciale Chill- en Coffee-outlets.
De organisatie streeft naar uniformiteit: een geel zeil met groene letters verraadt het aanbod. Daarnaast is alleen plaats voor het logo van de aanbieder.
Gezonde voeding voert de boventoon, maar een goede hamburger blijft natuurlijk in trek. De verkoop is in handen van Albron.
De mobiele biertap van Grolsch. De brouwerij is voor het tweede jaar biersponsor en heeft op het terrein ook een eigen podium en een café.
Wokken zorgt voor een versbeleving. Cateraar Albron vaart er wel bij.
De nieuwe koffiehit van Douwe Egberts wordt op originele wijze onder de aandacht gebracht van het publiek.
Wie geen zestien jaar is, krijgt een rood polsbandje en dus geen alcohol. De Voedsel- en Waren Autoriteit controleert de cateringoutlets streng. Hoewel het systeem redelijk gemakkelijk te omzeilen is (oudere haalt voor jongere), vindt medeorganisator Joost Carlier het ‘een goed plan. Zo voldoe je toch aan de wensen van de staat.’

Tekst en foto’s: Hans Schmeinck