artikel

Slager-traiteur Witteveen boekt 30% meer omzet

Horeca

Dat het moeilijk is om de effecten van een verbouwing vooraf te berekenen ontdekte slager-traiteur Jeroen Witteveen in Zeist. De bestaande winkel had allerlei hoeken en nissen en moest grondig worden verbouwd. Door in het ontwerp de nadruk te leggen op een sterke versuitstraling pluste Witteveen na de verbouwing zo’n dertig procent.
Portret Slager-traiteur Witteveen

De eigenaren Jeroen (links) en Gabe Witteveen
Witteveen groeide uit van buurtslager naar een kleine mini-versmarkt waar de klanten allang niet meer komen voor uitsluitend de vergeten boodschappen. Een deel van de groei was afkomstig van de cateringafdeling die voor veel nieuwe klanten zorgt. ‘Door de sterke uitbreiding van ons assortiment en de werkzaamheden was het hoognodig om de winkel efficiënter in te richten’, vertelt Jeroen Witteveen (30). ‘Economisch werken was vrijwel niet mogelijk. Vooral de overzichtelijkheid voor de klanten was ver te zoeken. Ook de beheersbaarheid van het assortiment gaf voor onszelf problemen. Door het strakke winkelplan van Koeleffect is dat sterk verbeterd en hebben we daarnaast een sterk verbeterde versuitstraling. De winkel is luxe zonder overdaad en we kunnen er veel makkelijker in werken.’

De winkel ziet er verzorgd en overzichtelijk uit. De entree ligt centraal en heeft een sterke versuitstraling. Links daarvan ligt de slagerij-traiteurafdeling en rechts bevinden zich de overige afdelingen. Alle artikelen zijn gestickerd en voorzien van een barcode waardoor snel kan worden afgerekend. Bij de entree lopen de klanten meteen tegen het broodrek en het zelfbedieningsmeubel aan. ‘Hier presenteren we dagverse producten als brood, voorgesneden groente en verschillende vleespakketten’, legt Witteveen uit.

Een belangrijke aanwinst is het nieuwe groente bulkmeubel, dat mooi presenteert en volledig kan worden gekoeld. Overdag staat de koeling uit en functioneert het als een zelfbedieningsmeubel. ‘s Nachts gaat het rolluik dicht en gaan de koelmotoren aan. Dat scheelt enorm in het werk omdat de stelling dan niet dagelijks ingepakt en uitgeruimd hoeft te worden.

De afdeling die uiteindelijk mede aanleiding gaf tot de verbouwing is de catering. Deze prima renderende afdeling is goed voor circa veertig procent van de omzet. Veel van de benodigde producten komen dagvers uit de winkel. Het hele jaar door levert het bedrijf dagelijks, tot ver in de omtrek, broodjes, maaltijden en buffetten aan bedrijven. In de zomermaanden en de laatste maand van het jaar is de verkoop van barbecueproducten en buffetten aan de vaste klanten eveneens een belangrijke omzetbrenger.

Vier maanden na de verbouwing is Witteveen tevreden maar stil zitten is er niet bij. De omzetstijging moet worden vastgehouden en waar mogelijk nog verder stijgen. ‘We zien volop kansen. Zo gaan we op termijn de klanten uitnodigen om ons bedrijf te bezoeken. We denken er over om onze werkplaats geschikt te maken om groepsgewijs te koken met onze producten. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd. Mogelijkheden genoeg maar je moet ze wel benutten.’