artikel

Talent van de Week: Bas van Dam

Horeca

Restaurant Rain moet nog dit jaar één van de meest spraakmakende trendy horecazaken van Amsterdam worden. Dat stelden de eigenaren Robin Chadha en Bas van Dam van de nieuwe zaak op het Rembrandtplein in de hoofdstad zich als doel tijdens de opening van hun restaurant afgelopen april. Een hele uitdaging voor twee jonge ondernemers. Benieuwd hoe één van deze jonge succesvolle eigenaren in het leven staat? Lees dan hier de facts van Bas van Dam.

Opleiding?
International Management en Economie. Beide in Amsterdam.

Horecadebuut?
Op jonge leeftijd ben ik begonnen als glazenhaler in een café. Zoals zovelen denk ik.

Leermeester?
Alan Yau. Ik heb de man nooit ontmoet, maar ik vind dat hij het meest professioneel en veelzijdig met zijn vak bezig is. (Alan Yau is de eigenaar van de Wagamama-keten, red.)

Inspiratie?
Die haal ik voornamelijk uit het buitenland.

Droomgerecht?
Ik smelt voor kobe-beef.

Horecakennis verbreden?
Iedere dag leer ik weer van de mensen om mijn heen.

Ergernis op de werkplek?
Ongemotiveerde mensen. Werknemers die niet opletten en niet zelf kunnen handelen staan ook op mijn ergernislijstje.

Meest belangrijke horecagebeurtenis?
De opening van Rain.

Zwakste punt?
Zoals zoveel collega’s op leidinggevend niveau wil ik veel te veel zelf doen.

Beste horecabeslissing?
Zware luchtbehandeling en geluidsisolatie aanbrengen in Rain. Hier hebben we nog elk weekend baat bij.

Allerliefste bezit?
Mijn duidelijke stem. Er moet veel en duidelijk gecommuniceerd worden in de horeca, vandaar.

Misverstand over jou?
Geen idee. Ik houd me niet zo bezig met wat andere mensen over mij denken.

Over tien jaar….
hebben we van Rain een merknaam gemaakt op verschillende vlakken. Dus niet alleen in de horeca.

Als ik ‘s ochtends naar mijn werk ga denk ik….
wat kunnen we vandaag allemaal weer eens verbeteren.