artikel

Koffieconsumptie in Nederland gestegen

Horeca

Nederlanders zijn voor het eerst sinds jaren meer koffie gaan drinken. De gemiddelde consumptie steeg in 2004 met 2 procent tot 148 liter per persoon. Dat zijn ruim drie kopjes koffie per dag, zo blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag van de VNKT, de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers.

De opleving is vooral te danken aan de introductie van nieuwe koffiezetmethodes, de pads die geschikt zijn voor de door Philips en Douwe Egberts ontwikkelde Senseo. ‘Die methode speelt in op de wens van de consument snel en gemakkelijk een of enkele koppen koffie te kunnen zetten, op ieder moment van de dag’, schrijft de VNKT.

De toename van het aantal drinkmomenten komt ook door de grote keuze in verschillende soorten koffie. Koffiecafés en koffiespeciaalzaken bieden op dit gebied een keur aan koffiemogelijkheden, waaronder espresso’s, cappuccino’s en ijskoffie.

De kentering is opmerkelijk. De koffieconsumptie was volgens cijfers van de branchevereniging aan het dalen sinds 1990. Dat was een topjaar. Toen kwam de consumptie uit op 174 liter ofwel 3,8 kopjes koffie per dag. Bovendien was koffie in 2004 duur. De gemiddelde prijs van een halfpondspak koffie van 1,54 euro was de hoogste sinds 1998.

De VNKT schat dat 79 procent van de Nederlanders regelmatig koffie drinkt. Van hen neemt 44 procent de koffie zwart, dus zonder melk, suiker of zoetjes. Het theegebruik veranderde weinig. De theeconsumptie in Nederland bleef staan op een jaargemiddelde van 103 liter ofwel 2 kopjes per dag.

Volgens de VNKT drinkt 90 procent van de Nederlanders thee. Daaraan gaven ze in de supermarkten ruim 100 miljoen euro uit. Engelse thee blijft de meest gedronken variëteit. Het aandeel groene thee en kruidenmelanges groeide licht tot 16,3 procent.

Terug naar nieuwsoverzicht