artikel

Kristische gast wil frisdrank uit flesje

Horeca

Het gaat geleidelijk, maar langzamerhand wint het kleine frisdrankflesje terrein ten koste van de postmix-installatie. De gast verlangt kwaliteit en frisdrank uit een flesje heeft de bijpassende uitstraling. Zeker als daar ook nog eens het bijpassende glas bij wordt neergezet.

Kristische gast wil frisdrank uit flesje

De consumptie van frisdranken daalde in 2004 met een krappe één procent vergeleken met 2003. Het is een tendens die door de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) al langer wordt gesignaleerd. De hete zomer van 2003 deed de afzet van frisdranken nog wel even opleven, maar verder… Het neemt niet weg dat er per hoofd van de bevolking in 2004 nog altijd wel 94,2 liter frisdrank werd gedronken. Het jaarrapport van de NFI rept over een verzadigde markt. ‘Wie desondanks nog wil groeien moet andere producten verdringen of iets nieuws brengen.’
Innovatie lijkt de mantra te zijn voor de marketeers in frisdrankland. Friesland Foods, in de horeca actief met merken als Fristi, Appelsientje en Dubbel Frisss stak recent dit laatste drankje in een nieuwe transparante longneck-fles. Volgens trade-marketeer Tom van Wijk verwachten veel mensen nog steeds geen Dubbel Frisss in de horeca. Ondanks de hoge naamsbekendheid en het feit dat veel mensen het drankje thuis wel in de koelkast hebben staan. De dichte aluminiumkleurige fles van vorig jaar heeft plaatsgemaakt voor een doorzichtige variant. Twee smaken, Appel & Perzik en Framboos & Cranberry moeten de markt veroveren. ‘Via terrasaankleding hopen we onze zichtbaarheid te vergroten. Verder hebben we vilten, roerstaafjes en mooie frosted glazen. Buitenshuis willen we echt gaan inzetten op de horeca.’

Flesje is kwaliteit’
Ook bij één van de grootste spelers op de Nederlandse frisdrankenmarkt Vrumona wordt niet stilgezeten. De producent van bekende dranken als Pepsi, 7 Up, Royal Club, Sisi en Sourcy laat bij monde van trade marketing manager out of home, Jeroen Corver weten dat de kleine flesjes momenteel terrein winnen. ‘Jaarlijks stijgt het naar schatting met vijf procent. Dit gaat niet alleen ten koste van de postmix maar ook van de één- en anderhalve literflessen. De reden is dat de consument van nu waar voor zijn geld wil. Het 20cl-flesje wordt beschouwd als een stukje kwaliteit. Voor een flesje wordt meestal iets meer gevraagd als voor een glas frisdrank, maar het wordt wel speciaal voor de gast geopend. De consument is kritisch wat betreft het uitgeven van geld. Het valt op als een horecaondernemer het laatste beetje fris uit een fles schenkt, met nauwelijks nog koolzuur er in. Dat willen ze niet.’
Maar kleine flesjes alleen zijn niet genoeg. Een goede presentatie van frisdrank is tegenwoordig ook van belang. Corver: ‘We hebben consumentenonderzoek gedaan met een bril vol elektronica. Zo weten we nu alles over het kijkgedrag van de gast aan de bar. ‘Eerst gaan de ogen naar de bar. Dan naar links en rechts, dan naar de barman. Dat gaat allemaal in een paar seconden. Als het oog in die korte periode niet op iets bijzonders valt dan wordt meestal het ‘reguliere’ bestelt, cola, wijn, of een pilsje. Presentatie van frisdrank was lang een ondergeschoven kindje, maar daar komt door dit soort onderzoek hard verandering in.’

Flesjes op ooghoogte
Vrumona trainde daarom de accountmanagers in het land. Aan hen de taak om de horecaondernemer niet alleen de frisdranken te verkopen, maar ze vervolgens ook leuk te presenteren. Dit begint volgens Jeroen Corver al bij het neerzetten van een aantal flesjes op ooghoogte van de klant achter de bar. Aan de ondernemer vervolgens de taak het uitserveren van de frisdranken zo goed mogelijk te doen. Het eigen glaswerk van de drank met daarop het logo van de frisdrank, paar verse ijsklontjes erin, een stir of rietje daarbij en als ze er zijn, ook het bijpassende viltje er onder.
Bij de aankleding van zijn nieuwe bedrijf kreeg Gert-Jan Nijland op deze manier de nodige tips van Vrumona. ‘Adviezen over het assortiment, de prijsstelling en de uitstraling van de zaak. Daar hebben we zeker wat aan gehad’, zegt de mede-exploitant van Brasserie Pluk den Dagh in Breda. De tip om een muurschildering aan te brengen werd eveneens in dankbaarheid aanvaard. ‘Dat wordt iets met Schweppes erin verwerkt. Dat past helemaal bij het concept.’ Om diezelfde reden staan de gestileerde Sourcy waterflessen op de tafels en wordt er louter met kleine flesjes gewerkt. ‘Wij vinden dat het past bij een goede uitstraling.’