artikel

Tips gastheerschap van Thèrése de Boer

Horeca

Nog even gauw naar het toiletWat doe je in zo’n situatie: de gerechten worden binnengebracht en op tafel gezet en een van de gasten staat op om (nog even gauw voor het diner) naar het toilet te gaan. Jammer, want in die tijd staat het eten koud te worden. Je zou rechtsomkeert kunnen maken en […]

Nog even gauw naar het toilet
Wat doe je in zo’n situatie: de gerechten worden binnengebracht en op tafel gezet en een van de gasten staat op om (nog even gauw voor het diner) naar het toilet te gaan. Jammer, want in die tijd staat het eten koud te worden. Je zou rechtsomkeert kunnen maken en de gerechten kunnen terugbrengen naar de keuken, maar daar zien ze je aankomen.De oplossing is simpel: even een (verwarmde) cloche erop. Met de overige gasten kan overlegd worden of ze willen wachten of alvast willen beginnen met eten. Als ze willen wachten, krijgen alle borden een cloche. Zodra de gast terug is gaat de cloche eraf en wordt, als hij of zij dat gemist heeft, het gerecht nog een keer uitgelegd.Ook als, om wat voor reden dan ook, iemand onder het eten opstaat en wegloopt, is het een kleine moeite even een cloche op het bord te plaatsen.

Uit de jas
Als gastvrouw/gastheer moet u ogen van voren en van achteren hebben. Dat betekent niet dat je als een waakhond moet rondlopen of ergens duidelijk op wacht moet gaan staan, maar wel dat u voortdurend oplet of een gast iets nodig heeft en of u iemand behulpzaam kunt zijn. Doe dat liefst op een onopvallende en ongedwongen manier. Dat hoort bij het gastvrouw/gastheer zijn.

Bijvoorbeeld: u ziet een gast aanstalten maken om zijn jasje uit te trekken. Dat is een lastige bezigheid als je aan tafel zit. Schiet dan even te hulp. Ga achter de stoel van de gast staan en help hem uit zijn jasje. Vraag vervolgens of u het weg moet hangen in de garderobe. Als de gast het jasje liever bij zich houdt, hang het dan over de rugleuning van de stoel.

Wat te doen: er gaat een glas om
Heel vervelend: iedereen zit aan tafel, de gerechten zijn geserveerd, het diner is in volle gang, en dan gaat er een glas wijn of water om. Wat doet u dan?Haal de dingen die in de nattigheid staan even weg en dep het overtollige vocht op met een servet of een diendoek. Leg vervolgens over de natte plek een of meer servetten met daaronder aluminiumfolie. Het handigste is het om altijd een stapeltje servetten met daarin aluminiumfolie gevouwen klaar te hebben liggen, want dan is zo’n probleem snel en geruisloos verholpen, nog bijna voordat iedereen in de gaten heeft wat er gebeurd is.Als echt de hele tafel drijfnat is omdat er een complete karaf water overheen is gegaan, en het niet meer met een ‘lapmiddel’ valt op te lossen, vraag dan of de gasten even ergens anders plaatsnemen en dek de tafel opnieuw.

Bestek per gang
Veel bestek op tafel kan lastig zijn. Gasten gaan aan tafel, willen makkelijk zitten, liefst met de ellebogen op tafel, maar daar is geen ruimte voor. Vaak wordt er dan met het bestek heen en weer geschoven en is het binnen de kortste tijd een wanorde op tafel. Daarom verdient het de voorkeur slechts één bestekje in te dekken en niet meteen die hele reutemeteut aan eetgereedschap die in de bestekla voorhanden is. Vervolgens wordt per gang het bestek ingedekt dat bij het betreffende gerecht hoort.Een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat gasten die minder goed bekend zijn met de eetregels, niet in verlegenheid worden gebracht doordat ze niet weten welke vork ze nu weer moeten gebruiken.

Waar laat je die tasjes?
Niet alleen dames nemen een tasje mee naar het restaurant, ook heren hebben vaak een (pols)tas bij zich. Om maar te zwijgen over allerhande andere attributen waarvoor de gasten ergens op of onder de tafel een plaats moeten zien te vinden. Lastig, en bovendien een bron van ellende. Het gebeurt niet zelden dat een bedienend personeelslid in het hengsel van een tas blijft haken en onderuitgaat.Daarvoor is een oplossing gevonden: melkkrukjes. Alle andere krukjes, bij voorkeur op drie poten (wiebelt nooit), zijn daarvoor trouwens ook geschikt.De krukjes worden, als daar behoefte aan is, naast de stoel geplaatst. Gasten hoeven zich niet meer in allerlei bochten te wringen om hun tas onder hun stoel vandaan te wurmen, de tafel blijft vrij voor alles wat met de maaltijd te maken heeft, en iedereen heeft de spullen die hij graag in de buurt houdt, tas, telefoon, papieren enzovoort, binnen handbereik.

Persoonlijke bediening
Hoe ver gaat u bij de persoonlijke benadering van gasten? Moet het bedienend personeel zich bijvoorbeeld voorstellen? ,,Ik ben die en die en ik zal u vanavond bedienen.’’ Of moet je het personeel met naamkaartjes op laten lopen? Hoe ver ga je mee in de trend van de persoonlijke bediening? U kunt er ook voor kiezen om op een indirecte manier uw gasten voor te stellen aan degenen die bedienen. Als de gasten binnenkomen, kunt u bijvoorbeeld zeggen: ,,Sandra brengt u naar uw tafel.’’ Of als de gerechten zijn ingezet: ,,Chantal zal u uitleggen wat er op uw bord ligt.’’ Echt het personeel voorstellen wordt te opdringerig gevonden.