artikel

Catering motor chipknipbetalingen

Horeca

Het aantal betalingen met de chipknip is vorig jaar met 15,4 procent toegenomen tot 147 miljoen transacties. Meer dan de helft van de betalingen kwam voor rekening van catering, namelijk bedrijfsrestaurants en schoolkantines.

Ook de vendingbranche zorgde voor de stijging, niet eerder werd er zoveel betaald bij snoep-, koffie- en andere automaten. Eenderde van de transacties komt voor rekening van de parkeermeters. Dat blijkt uit cijfers van Currence, de eigenaar van de betaalmethode in Nederland. Volgens Currence wordt de groei vooral veroorzaakt doordat klanten op steeds meer locaties alleen nog maar met de chipknip terecht kan.

Het aantal betalingen met PIN steeg naar 1,33 miljard. Een toename van 6,9% ten opzichte van 2004. Daar zorgde vooral de horeca- en de recreatie-sector voor (+18%). Mede te danken aan de opmars van de mobiele betaalautomaat waarmee op terras of aan een restauranttafel betaald kan worden.

Opvallend is dat het gemiddelde PINbedrag de afgelopen jaren steeds lager is komen te liggen. Vanaf 2002 daalde het gemiddelde bedrag van € 47,- naar € 44,- nu. Nederlanders chippen per transactie gemiddeld € 2,72. Currence verwacht dat elektronisch betalen in de toekomst zal blijven groeien.