artikel

Rijnierse oneens met hoofdredacteur

Horeca

De directievoorzitter van Sodexho Nederland, Hans Rijnierse, is het oneens met de hoofdredacteur van Misset Catering, Hans Steenbergen. Die zegt in het eerste nummer het ‘gevoel van gastvrijheid te missen’. Rijnierse: ‘Hij vergist zich.

Steenbergen baseert zich in zijn column in het eerste (nieuwe) nummer van Misset Catering op onderzoek van Foodstep. Daaruit blijkt dat gebruikers het bedrijfsrestaurant ‘saai’ vinden. Het zou allemaal wat gedurfder, sfeervoller en gastvrijer mogen. ‘U wilt wel, maar u krijgt de ruimte niet’, aldus Steenbergen. Volgens de hoofdredacteur moet de cateraar de opdrachtgever en gebruiker opvoeden.

De reactie van Rijnierse, sinds kort ook directievoorzitter Benelux: ‘De column is uitdagend, ik snap het wel, want Steenbergen komt uit de horeca, maar hij vergist zich. Sodexho runt 1450 restaurants voor cliënten, die contracten lopen gemiddeld tussen de één en drie jaar en in die tijdspanne moet je het telkens weer verdienen. De inrichting van die restaurants wordt uitgevoerd voor rekening van de cliënt. Dat is wat anders dan een horecabedrijf waar de eigenaar of pachter het zelf doet.’

Rijnierse vervolgt: ‘We hebben voor meer ambiance en beleving een aantal dingen op de rit gezet en dat moet je met klanten wel steeds realiseren. We hebben al 350 tot 400 winkels aangekleed en verbeterd in twee tot drie jaar tijd. Ik nodig Hans uit in onze restaurants bij Nike, Estec, Cisco en het ING House. Ik durf elke vergelijking met de top restauratieve omgeving aan.’

‘Maarrrrrrr, ik heb er nog één bij. Ik durf te zeggen dat de horeca qua gastvrijheidbeleving nog iets van onze restaurants kan leren. Estec is het drukste bedrijfsrestaurant in Nederland, daar eten 1800 mensen van 10 nationaliteiten elke dag warm en met keuzemenu’s. Er is geen enkel horecabedrijf dat kan buigen op de verzorging van 1800 lunchers per dag en dat vijf, zes dagen per week.’