artikel

Hutten wil keurmerk partycateraars.

Horeca

‘Had je vroeger drie tot zes maanden voorbereidingstijd voor een evenement, nu maak je mee dat opdrachtgevers, met name evenementenbureaus, binnen twee dagen een uitgebreide, uitgedachte offerte willen. Maar er wordt weinig nagedacht over de boodschap. Men kiest in de meeste gevallen voor een standaardfeest op een vaste locatie. Wil een (party)cateraar zich onderscheiden dan zal die op ieder event uniek moeten inspelen en de boodschap van de opdrachtgever moeten doorvertalen naar sfeer, eten en drinken. Zo wordt hij beoordeeld op creativiteit.
Lees hier de column van Bob Hutten…

Hutten wil keurmerk partycateraars.

Had je vroeger drie tot zes maanden voorbereidingstijd voor een evenement, nu maak je mee dat opdrachtgevers, met name evenementenbureaus, binnen twee dagen een uitgebreide, uitgedachte offerte willen. Maar er wordt weinig nagedacht over de boodschap. Men kiest in de meeste gevallen voor een standaardfeest op een vaste locatie.

Wil een (party)cateraar zich onderscheiden dan zal die op ieder event uniek moeten inspelen en de boodschap van de opdrachtgever moeten doorvertalen naar sfeer, eten en drinken. Zo wordt hij beoordeeld op creativiteit. Biefstukken bakken kunnen we allemaal, maar het gaat om de boodschap die verpakt is in en rondom de biefstuk. Deze moet matchen met de boodschap die de opdrachtgever wil zenden. Dit bepaalt het prijskaartje én maakt een cateraar onderscheidend.

Veel organisatiebureaus zijn op zoek naar uniciteit, niet alleen van hun eigen ideeën maar ook van hun partners, het spreekt voor zich dat een korte leadtime leidt tot te weinig inspiratie leidt tot te weinig onderscheidend vermogen. Culinaire creativiteit en kwaliteit is een onderscheidend vermogen wat niet voor iedereen is weggelegd. Je ziet de markt nu bewegen richting eenmansbedrijfjes( koks) die zich verhuren als een thuiskok. Op zich een begrijpelijke move, we willen nu eenmaal cocoonen, maar wordt het wat groter dan is deze optie erg risicovol en kostbaar. Een te grote invloed van organisatiebureaus zal leiden tot vervlakking van het cateringproduct.

Simpelweg gaat er veel aandacht naar inrichting, artiesten en decor. Gelukkig is het aandeel organisatiebureauomzet bij Hutten circa 4%, maar als je even niet oplet ben je zelf een sluitpost. Je zou een cateraar ook niet alleen moeten beoordelen op kwaliteit, creativiteit en uniciteit maar ook over hoe hij of zij de totale operatie borgt. Ik ben een groot voorstander van een kwaliteitmeetsysteem dat duidelijk aangeeft hoe een opdracht geborgd wordt door een cateraar. Ofwel een cateraar die kwaliteit, wet- en regelgeving en hygiëne in processen, procedures en systemen heeft geborgd, mag in zijn label vijf verrijdbare eetpotten (het kwaliteitsstempel) voeren. Een opdrachtgever zal een kwaliteitsniveau zoeken wat past bij de opdracht. Voor cateraars een goede zaak en een extra mogelijkheid om snel te zeggen wat je kunt. Wie is het met mij eens?
Mail de redactie

Bob Hutten
Eigenaar Hutten Catering in Veghel