artikel

Hogatec wil vooral niet te groot worden

Horeca

De beurs Hogatec in Düsseldorf kende in 2004 teruglopende bezoekersaantallen. Dat lag vooral aan de economische teruggang in de gastronomie. Maar er zijn betere tijden aangebroken en Hogatec verwacht meer bezoekers. De beurs zelf mag echter niet te groot worden.

Maar liefst een kwart van de buitenlandse bezoekers van de Hogatec 2004 kwam uit Nederland. ‘Vielen Dank’, zegt Manuel Mataré, projectleider van de tweejaarlijkse horecabeurs in de Messe Düsseldorf. Ondanks de grote belangstelling vanuit ons land was het toch een ‘schwierige Veranstaltung’. De organisatiemoeilijkheden hadden vooral te maken met de economische teruggang bij onze oosterburen, die zeker ook voelbaar was in de Duitse gastronomie, zoals de horeca daar genoemd wordt. En dat had weer z’n weerslag op het bezoekersaantal van de beurs in 2004, dat terugliep ten opzichte van 2002.

‘Maar nu gaat het weer beter met de economie en noteren de grote gastronomische bedrijven zelfs groeicijfers van 10 procent. De kleinere, niet zo innovatieve, horeca moet het doen met plus 2 procent’, aldus Mataré, die overigens in 2004 geen projectleider was. Hij voorziet voor de komende editie, van 24 tot en met 28 september, een stijging van het bezoekersaantal.

Maar Hogatec wil vooral ‘klein’ blijven. ‘We willen niet te groot zijn, niet zoals de Horecava’, zegt Mataré. Ter vergelijking: de Hogatec trok in 2004 ruim 33.000 bezoekers, in de RAI werden vorig jaar dik 50.000 belangstellenden verwelkomd.De horecagerelateerde beurzen die gelijktijdig in de Düsseldorfer Messe worden gehouden, moeten mede voor meer bezoekers zorgen. InterMopro (zuivel), InterCool (diepvriesvoedsel) en InterMeat (vlees) vormen samen met Hogatec ‘Ein Menü der Extraklasse’, zoals de slogan luidt. Dat de beurzen in één bezoek gecombineerd kunnen worden, is volgens de organisatoren een ‘unique selling point’. De beurzen zijn ook vervlochten met elkaar. De bindende factor is het ‘Themapark Snack ’n Go’, waar vooral veel trendy snackartikelen geproefd kunnen worden.

Thema’s
Op de Hogatec zelf zijn nog meer themaruimtes. Koffie + cultuur met 2000 m2 aan koffiebonen, -machines en –wedstrijden. Of Cook & Chill met 1200 m2 aan totaaloplossingen voor grootkeuken en catering. En dan is er nog Ambiance + ambities met 700 m2, waar alles draait om het klassieke kleine hotel met onder meer het ‘aanraakhotel’. Daarin inrichtingen voor uiteenlopende kamertypen, ruimtes voor wellness en banqueting, restaurant, bar, lobby en receptie. Design en techniek zijn in en met alle themaparken verweven.

Verder is nieuw de Very Important Purchasers Club. Hiermee tracht Hogatec zelfs investeerders (financieringsmaatschappijen en pensioenfondsen) de horeca in te trekken. Ook zal megagrossier Metro Cash & Carry acte de présence geven en op 800 m2 een groothandel in het klein nabouwen met de vier belangrijkste assortimenten van verse producten: vis, vlees, groente en fruit, wijn en delicatessen. ‘Tegelijkertijd wordt InterBad gehouden en dat is weer leuk voor hoteliers. Baden, douches et cetera zijn gezien de wellnesstrend erg interessant’, prijst Mataré aan.

Voor informatie: Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiging van Messe Düsseldorf, Den Haag. Tel. (070) 350 11 00. www.hogatec.de.