artikel

Ruim tweehonderd actiepunten voor Jeu Claes

Horeca

Directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is net klaar met zijn achtste Tour de Branche. Tijdens een rondgang langs talrijke horecazaken verdeeld over het land ontmoette de KHN-voorman ruim 359 ondernemers. Het leverde hem ruim tweehonderd actiepunten en 538 kopjes koffie op. Een interview over de bevindingen van Jeu Claes’ Tour de Branche 2006.
Claes over zijn Tour de Branche…

Ruim tweehonderd actiepunten voor Jeu Claes

De achtste editie van de Tour de Branche zit er weer op. Hoe is de ronde verlopen?
Het was weer een fantastische ervaring die mij veel inspiratie en energie heeft gegeven. Een dergelijke tour verkleint de kloof met de leden en indirect bereik je een paar duizend leden. Voor het eerst konden leden via mijn weblogs op de hoogte blijven van de tour en van mijn rondetafel gesprekken met de ondernemers en bestuurders. Uit de tour kwamen en groot aantal opmerkingen, aanbevelingen en actiepunten waar we weer mee aan de slag kunnen.

Waarschijnlijk weer flink wat ondernemers gesproken?
Ik heb in totaal 359 ondernemers ontmoet, waarvan 121 mensen in de rondetafelgesprekken en 238 met individuele bezoeken. 28 Consulenten hebben zich ingezet om de bezoeken mogelijk te maken. Uit alle gesprekken zijn 203 actiepunten gekomen waar wij mee aan de slag zijn gegaan of nog zullen gaan. Tijdens de tour heb ik mogen genieten van 538 koppen koffie en 64 lokale en regionale lekkernijen, zoals vlaaien, stroopwafels, bolussen, kruidkoeken, etc. Ik heb 13 dagen hittegolf gehad en 8 dagen regen.

Vast een hele hoop opgevallen deze Tour?
Uiteraard is mij opgevallen dat het economisch weer beter gaat in de branche. Ondernemers denken vaak wat positiever en durven weer te investeren. Ook zie je dat de horeca steeds professioneler wordt: goede gedegen ondernemers met mooie en innovatieve concepten en thema’s. Het meest triest wat ik dit jaar ben tegengekomen is de teneur rond de afgelasting van de Vierdaagse van Nijmegen. Tijdens een ingelaste etappe was het schrijnend om te zien hoe weinig mensen er in de stad waren, omdat hotels dicht gingen of al gesloten waren omdat de gasten vertrokken waren. Vele ondernemers hadden tevoren kosten noch moeite gespaard om van dit jaarlijkse evenement weer iets moois te maken. Tot mijn verbazing was het gemeentehuis gesloten en waren alle ambtenaren vrij. Een steuntje in de rug vanuit de gemeente voor de ondernemers was er dus niet. Ik zag wel dat de parkeerpolitie het heel druk had met het beboeten van fietsers die hun fiets niet goed hebben geparkeerd. In plaats dat men blij is dat er nog enigszins mensen in de stad waren, joeg men ze op deze manier gewoon weer weg.

Rookbeleid, prijsstelling, imago van de branche. Over welk thema werd het meest gesproken?
Waar ondernemers tegenaan blijven lopen is de regelzucht en autonomie van de gemeenten. Terwijl Den Haag nu eindelijk veel moeite doet om de regeldruk en de administratieve lasten aan te pakken, bedenken de gemeenten er gewoon weer regels bij. Ook is me duidelijk geworden dat ondanks de economische opleving, ondernemers toch keihard moeten werken om de rendementen te halen. Daarnaast zie je dat ondernemers goed bezig zijn met het invoeren van een rookbeleid en blijft de problematiek met betrekking tot alcohol en jeugd de nodige zorgen baren. Ook paracommercie blijft een structureel probleem.

Zo’n Tour levert een hoop werk op. Welke actiepunten hebt u genoteerd?
Er zijn ruim 200 verschillende actiepunten uit de Tour gekomen die we allemaal oppakken. De actiepunten zijn zeer divers variërend op lokaal, regionaal en landelijk gebied. Maar ook actiepunten die betrekking hebben op de individuele ondernemers en bedrijven. We maken geen onderscheid tussen schrijnende en minder belangrijke actiepunten. Het belang en de wensen van de leden staan bovenaan.