artikel

Steeds meer horeca op Parijse beurs

Horeca

sialSIAL 2006, de tweejaarlijkse vakbeurs voor de levensmiddelenhandel, vindt van 22 tot en met 26 oktober in het beurscomplex Paris-Nord Villepinte plaats, ten noorden van de Franse hoofdstad. In deze nieuwste editie schuift het beursprogramma andermaal op richting horeca en catering.

De belangrijkste activiteit voor standhouders en bezoekers voor deze sectoren is ‘La Cuisine du SIAL’. Centraal in hal 6 vindt de bezoeker kookdemonstraties en inkoopadviezen, georganiseerd in samenwerking met chef-koks en gastronomiescholen uit heel Europa. Tijdens het evenement ‘Le Marché du Chef’ gaan twaalf Europese topkoks van de vereniging Euro-Toques op drie morgens de beursvloer op om ‘inkopen’ te doen en inspiratie te putten uit het aanbod van exposanten. Vervolgens zullen zij de gerechten ‘en public’ bereiden en van commentaar voorzien. Evert Thielen van restaurant Gertrudahoeve uit Son en Breugel zal hier voor Nederland bij zijn.

Volgens Coen Rosdorff van Exposium Nederland, het bureau dat de SIAL in ons land promoot, zijn er daarnaast talloze andere evenementen en forums waar de horeca- of cateringprofessional inspiratie kan opdoen. Zoals de beursruimte voor trends en innovaties. Of Trendy Chefs, dat staat voor jonge, veelbelovende chef-koks die ideeën presenteren rondom consumptietrends als tapas en streetfood. Studenten van de opleiding Culinair Design in Reims geven samen met versmarkt Rungis hun visie op innovatieve concepten voor groenten en fruit. In de ‘Best Buy’-verkiezing bekroont een jury wijnen tot 5 euro die een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben. De jury bestaat uit sommeliers, horecaondernemers, inkopers en journalisten. Dan is er nog een theepaviljoen met alle theesoorten ter wereld.

Naar verluidt heeft ongeveer de helft van alle exposanten specifieke producten voor horeca en catering. Zij zijn herkenbaar aan een speciaal merkteken op hun stand en zijn ook terug te vinden in de tweetalige horeca- en cateringbeursgids Spécial RHD, die in samenwerking met het vakblad Néo Restauration wordt uitgegeven. Bezochten in 2002 nog 3700 landgenoten de SIAL, in 2004 waren dat er 4000. Steeds meer koks en restaurateurs weten het evenement in Parijs blijkbaar te vinden, maar ook personeel van horecagroothandels als Hanos en De Kweker en cateraars als Sodexho en Albron.

Ook al zijn er 5200 exposanten uit 99 landen, de horecabezoeker hoeft absoluut niet verloren rond te lopen’’, benadrukt directeur Coen Rosdorff. ,,Hij kan zich voorbereiden op de website van de beurs. Een plattegrond en gedetailleerde informatie over exposanten en activiteiten is daar terug te vinden. Bovendien kunnen we mensen adviseren omtrent hun reis en verblijf in Frankrijk. En snelle beslissers kunnen tot 1 oktober een toegangsbadge met korting aanvragen op www.sial.fr

Exposium Nederland, Amsterdam. Tel. (020) 462 00 29. www.promosalons.nl