artikel

Bor kookt en beent uit in winkel

Horeca

Willem Bor (28) verhuisde zijn keurslagerij vanuit de periferie van het dorp Opheusden naar een gloednieuw centrum. De afstand tussen het oude en nieuwe vestigingspunt bedraagt hooguit 700 meter, ‘maar de effecten zijn enorm.’ De verwachting was een omzetstijging van 10 tot 20 procent maar na ongeveer negen maanden is de gemiddelde stijging 40 procent. ‘En de omzet stijgt nog steeds. Dat vergt heel wat aanpassingen.

 
Keurslagerij Willem Bor zit op de hoek van het nieuwe centrum dat is opgezet door een aantal Opheusdense ondernemers die bang waren dat de middenstand in het dorp zou doodbloeden. Het is een unieke plek midden tussen de Aldi en een grote C1000 met volop parkeergelegenheid.
 
 
Bor: ‘Het moet in de winkel gebeuren. Daar komt de omzet vandaan. Vandaar ook dat we een deel van de werkzaamheden verrichten op het centraal geplaatste blok in de winkel. We benen daar zelfs uit als het zo uitkomt. Wij laten weer zien wat opa vroeger in de winkel deed.
 
 
Hij vervolgt: ‘Dat spreekt de klanten enorm aan. Het schept vertrouwen. Dat geldt ook voor het centraal geplaatste fornuis. Iedereen moet kunnen zien dat we alles, grotendeels zelf maken en hoe we dat doen. Deze situatie buiten we zo veel mogelijk uit.’
 
 
Eerder had Bor rond de 75 procent vaste klanten. Nu is dat aandeel gedaald naar ongeveer 60 procent. Het hele bestand is duidelijk verjongd. Dat heeft ook consequenties voor het assortiment. Vooral de kant-en-klaarmaaltijden zijn in een stroomversnelling terechtgekomen. Die vormen nu al ongeveer 10 procent van de omzet.
 
 
‘Daarnaast is de bezoekfrequentie toegenomen. Daar staat tegenover dat de gemiddelde besteding is gedaald van circa ¢ 14,00 naar ¢ 11,90. Omdat je tussen twee supermarkten zit, lopen vooral de jonge klanten veel makkelijker naar binnen voor bijvoorbeeld alleen maar een bakje filet américain.’
 
 
Vers vlees bij Bor.
 
 
Het vleeswarenmeubel.
 
 
Het werkoppervlak is van 450 vierkante meter teruggebracht naar 150 vierkante meter. Daarvoor is bewust gekozen. Volgens Bor moet het in de winkel gebeuren.

Tekst: Gerhard Kwak
Foto’s: Michel Zoeter