artikel

Formule Uw Slager moet in 2007 gestalte krijgen

Horeca

SLAGERSWERELD – De slagerijformule Uw Slager van initiatiefnemers Haarsma Verswaren in Heerenveen, Boonstra Verswaren in Peize en Huiskes Verswaren in Almelo, kent inmiddels zes deelnemers. De laatst aangeslotene, slagerij E. van Dijk in Winschoten, opende 1 maart haar deuren. ‘Ik geef deze formule een grote kans van slagen’, stelt eigenaar John Meijer.

‘Warm en huiselijk. Mensen zullen graag in de winkel willen komen. Het heeft ook het ambachtelijke dat we graag willen uitstralen.’ Het zijn de elementen die John Meijer aanspreken en hem deden besluiten het Uw Slager-logo op zijn winkel te plakken.
Vijf andere slagerondernemers gingen hem voor. En als het aan de Verswaren-initiatiefnemers ligt, prijkt het logo eind 2007 op de gevels van minimaal 20 slagerijen. En over twee jaar op zo’n 50 tot 60 winkels, allemaal in noordelijk Nederland.

Kwaliteitsslagers
De fundering voor de formule ligt er. Dit tot grote tevredenheid van Albert-Peter Veldkamp, namens het trio de verantwoordelijke man voor de formule. Die werd voor het eerst in 2006 op de gezamenlijke huisbeurs het VoorjaarsVersSpektakel voor het publiek zichtbaar gemaakt. Het moest de opvolger worden van MesVers, een eerder initiatief van de VWU Versgroep dat niet langer ondersteund werd en in feite geruisloos ten grave werd gedragen. ‘Het is eigenlijk nooit meer geweest dan het opplakken van een sticker op het raam’, verwoordt Veldkamp die toenmalige poging. Wat bleef was de ambitie om zelfstandige, ambachtelijke kwaliteitsslagers die met hun vak én winkel bezig willen zijn een winkelformule aan te kunnen bieden. Ondersteund door haalbaarheidsonderzoek van een studente begon daarop de formule Uw Slager medio vorig jaar met twee pilotwinkels: Bas Gelijk in Obdam en Notenbomer in Kollum. De doelstelling van de formule was helder: ondernemers als persoon dicht bij de consument te brengen en hen daarbij ondersteuning bieden, zoals Veldkamp het formuleert. Hij beklemtoont dat Uw Slager geen tegenhanger is van een keten als bijvoorbeeld de Keurslager. ‘Dat is, laten we dat vooropstellen, de beste slagersformule, het best ook ondersteund. Maar wij zien daarnaast nog 2000 andere slagers, en die willen wij een alternatief bieden.’

Dat alternatief is er nu, met Uw Slager. De eerste ervaringen in de pilotwinkels waren positief. Het duurde dan ook niet lang voor andere zaken onder de vlag werden geschaard. ‘De formule is zeer positief ontvangen. We moeten alle zeilen bijzetten om alle aanwas goed te verwerken, stelt Veldkamp.

De initiatiefnemers beperken zich voorlopig tot een uitrol van de formule in noordelijk Nederland, grofweg boven de lijn Amsterdam-Arnhem, met een brede ‘grensstrook’. Slagerijen die interesse hebben in de formule kunnen zich aanmelden, waarna de afdeling Formulebeheer zich over de toelating ontfermt. Deelnemers betalen geen entreefee of jaarlijkse afdracht zoals bij een franchiseorganisatie, maar een eenmalig bedrag. Daarvoor kleedt de organisatie de slagerij (deels) aan en zorgt in de winkel voor promotie richting consument, onder meer via aanbiedingsstrippenkaarten. Waar zit hem de winst voor Uw Slager? Veldkamp: ‘Op de korte termijn verwachten wij van slagers die meedoen dat ze klant zijn of worden van ons. Op de lange termijn – en dat is veel belangrijker – willen wij de continuïteit van de ambachtelijke slagerijen waarborgen. Dat is namelijk onze belangrijkste doelgroep.’

Op zoek
De formule kwam juist op het goede moment voor John Meijer. Hij runt een slagerij met productiebedrijf in Scheemda, en werd vlak voor kerst 2006 op het spoor gezet van een overname van een failliete slagerij in Winschoten, zes kilometer verderop. Na een gesprek met de curator, de eigenaar van het huurpand en in een later stadium de winkelmeisjes (‘Die wilden allemaal graag terug’) rolde het balletje pijlsnel. ‘In Scheemda voerde ik ook ooit het MesVers-logo, maar er stond geen back-up meer achter. Dus waren we al op zoek naar iets anders. Uw Slager kwam precies op tijd, want het is het ambachtelijke dat zij uitstralen, dat wij ook willen uitstralen. Daarnaast wil ik graag baas in eigen buik blijven, en dat kan met deze formule. Hier betaal ik eenmalig 5.000 euro, heb ik één aanspreekpunt en geen verplichtingen. Dat is prettig.’

Tekst: Onno Beijers
Foto: Dennis Beek, Michel Zoeter

De Zes

De aangesloten slagers van de Uw Slager-formule:
- Slagerij Bas Gelijk in Obdam;
- Slagerij Notenbomer in Kollum;
- Slagerij Hasper in Winsum (Gr.);
- Slagerij Karst de Jong in Appingedam;
- Slagerij Otte Boersma in Oostermeer;
- Slagerij E. van Dijk in Winschoten.