artikel

In tien stappen de beste advocaat vinden

Horeca

Nederland telt bijna 3.000 advocatenkantoren. Maar welke is het meest geschikt voor de juridische problemen binnen uw onderneming? Tien stappen om uw zoektocht te vergemakkelijken.

1. Wat is precies het probleem?
Een ondernemer kan op drie terreinen een jurist nodig hebben. Bedenk binnen welke uw probleem valt.

  • Arbeidsrecht: alle kwesties met uw werknemers.
  • Ondernemingsrecht: alles wat te maken heeft met de bedrijfsvoering.
  • Bijzonder recht: zoals merkrecht, intellectueel eigendomsrecht en telerrecht voor bijvoorbeeld rozenkwekers.

Voor vragen die binnen de eerste twee rechtsgebieden vallen, kunt u bij een kantoor met een algemene rechtspraktijk aankloppen. Voor vragen met een specifieke jurisprudentie kunt u het beste naar een specialist. Raadpleeg in dat geval uw netwerk en brancheorganisatie.

2. Advocaat of jurist?
Heeft u een zaak waarbij u naar de rechtbank moet? Dan heeft u een beëdigde jurist, ofwel een advocaat nodig. Dit gaat overigens niet op voor zaken die bij de kantonrechter spelen. Voor kwesties waar geen rechter aan te pas komt, kunt u ook een niet beëdigde jurist inschakelen, bijvoorbeeld een juridisch adviseur. Net zo capabel en vaak goedkoper.

3. Heeft uw advocaat voldoende affiniteit met uw juridische probleem?
Zoek een advocaat die affiniteit heeft met uw juridisch probleem. Het is iemand die met u meedenkt. Die als u rozenteler bent, niet in driedelig grijs verschijnt, maar net zo goed met de laarzen in de modder staat. Het is iemand die u begrijpt als u een technisch verhaal over zieke rozen begint. Vraag daarom naar zijn portefeuille: heeft hij klanten die op u lijken?

4. Shoppen geeft keuzevrijheid
Wat vindt u belangrijk: een kantoor met bekende naam? Brieven met logo in reliëf? Of is communicatie per e-mail ook goed? Dat soort zaken schelen in de prijs. Vraag verschillende offertes aan en maak kennis met een aantal advocaten voordat u met één in zee gaat. Geef duidelijk aan wanneer u een beslissing neemt als u nog aan het shoppen bent. Veel kantoren houden gratis spreekuur maar voor een intakegesprek zou u sowieso geen factuur moeten krijgen.

5. Neem niet dezelfde advocaat als uw concurrent
U wilt niet de kans lopen dat vertrouwelijke informatie per ongeluk in verkeerde handen valt. Bovendien, misschien krijgt u een keer ruzie met die concurrent en dan uw beider advocaat niet eens helpen.

6. Ongemakkelijk? Dan: niet doen!
Soms krijgt u te maken met advocaten die zich nogal verheven voelen. Bedenk dat wanneer u zich opgelaten voelt, er iets niet goed zit in de verhouding. Het is ook niet nodig. U koopt per slot van rekening zijn expertise in. Beschouw hem als dienstverlener. Maar ga niet met een advocaat in zee bij wie u zich niet op uw gemak voelt.

7. Spreek een duidelijke opleveringsdatum af
Advocaten vragen makkelijk uitstel aan. Spreek daarom een haalbare deadline af. Geef aan dat u in de problemen komt als uw advocaat niet voor een bepaalde tijd de zaak rond heeft.

8. Ontevreden? Stoppen!
Advocaten hebben de reputatie niet terug te bellen. Wat niet meteen wil zeggen dat ze inhoudelijk net zo slordig zijn. Als u hierdoor toch het vertrouwen verliest, bespreek dit dan met hém, niet met zijn secretaresse. Maak heldere afspraken en komt hij ze niet na, beëindig dan de samenwerking.

9. Bouw een relatie op
U krijgt steeds meer baat bij de dienstverlening van een advocaat als u een langdurige relatie met hem opbouwt. U kunt hem dan gemakkelijker even tussendoor bellen met een klein juridisch probleem zonder dat hij daar meteen uren voor in rekening brengt.

10. Tijdelijk of permanent?
Wanneer u vaker een advocaat nodig heeft is het wellicht verstandig een juridisch consultant in te huren of een juridisch medewerker in dienst te nemen. Die voorkomt dat u moet procederen in de rechtszaal. Precies: voorkomen is beter dan genezen.

Bron: Ernst Bökenkamp, directeur de Nationale AdviesBalie
Auteur: Stefanie Vermeulen