artikel

Bi-j Siem tot nu toe

Horeca

Mei 2006Op Koninginnedag 2006 loopt Nederweert uit voor Bi-j Siem, de zaak van de 35-jarige startend ondernemer Hendrik-Jan Reinders. Met de eigenaar van het rijksmonument, bouwbedrijf Teng Wijen, heeft Reinders naar eigen zeggen een goede deal gemaakt. Wijen neemt de hoofdmoot van de restauratie voor z’n rekening, Reinders stopte ruim een kwart miljoen in interieur […]

Mei 2006
Op Koninginnedag 2006 loopt Nederweert uit voor Bi-j Siem, de zaak van de 35-jarige startend ondernemer Hendrik-Jan Reinders. Met de eigenaar van het rijksmonument, bouwbedrijf Teng Wijen, heeft Reinders naar eigen zeggen een goede deal gemaakt. Wijen neemt de hoofdmoot van de restauratie voor z’n rekening, Reinders stopte ruim een kwart miljoen in interieur en keuken. De totale investering bedraagt 1,3 miljoen. Na een jaar verbouwen en tien kilo lichter van de stress, opent de voormalig beleggingsadviseur officieel zijn café-restaurant. Reinders wil laagdrempelig zijn met een culinaire ‘touch’ . Een driegangenmenu kost €19,50. Hij heeft een zeer ervaren chefkok kunnen strikken, Willy de Backer. Het is een gouden greep. De Backer is een opgewekte, hardwerkende kok die meedenkt en bovenop de inkoop zit.

Juni 2006
Op een schoolbord in de serre van Bi-j Siem hangt een briefje: ‘Grand café Bi-j Siem zoekt per direct zelfstandig werkende kok voor 38 uur en leerling kok(s). Solliciteren via www.bi-jsiem.nl‘ Hendrik-Jan Reinders is druk bezig extra keukenpersoneel aan te nemen. Dat is hard nodig, want zijn bedrijf Bi-j Siem gaat als een speer uit de startblokken. Vanaf dag één stromen de gasten toe. Voor de maand mei had de ondernemer een omzet van €28.000 begroot, maar die kwam veel hoger uit, op €45.000. Aan het fanatisme van de ondernemer kleeft een nadeel. Reinders blijkt namelijk een controlfreak. Hij is teveel bezig met de details en zit mensen daar onnodig mee op de huid. Andere, belangrijker zaken blijven liggen, zoals een goede ‘manual’. Reinders moet duidelijk nog wennen aan zijn rol als werkgever.

September 2006
De omzet van Hendrik-Jan Reinders ligt ver boven verwachting. Voor de eerste vier maanden had hij 120.000 begroot, in werkelijkheid ligt het op 207.000. Het team raakt ingewerkt. Het aantal gasten is niet meer afgeblokt op een maximum van 50. Gastvrouw Loes Bouwmans ontwikkelt zich volgens Reinders heel sterk. Maar niet alles is positief. Sommige kosten op de begroting heeft Reinders te positief ingeschat, zoals een veel te lage post van €6.500 voor gast, licht en water. De uiteindelijke rekening zal al snel €10.000 hoger uitvallen. Ook de loonkosten zijn met 25 % van de omzet te gunstig begroot. De werkelijke kosten liggen daar ruim boven. Ook krijgt Reinders te maken met het vertrek van een paar vaste medewerkers. Blijkbaar is niet iedereen enthousiast over Bi-j Siem.

November 2006
Perfectionist Hendrik-Jan Reinders heeft nog onvoldoende grip op zijn bedrijf. Het opstarten van de zaak en de twee jaar voorbereiding, hebben hem veel energie gekost. Hij begint de zware inspanningen te voelen. Bovendien mist hij een paar vaste krachten. Een zelfstandig werkend kok zit met een hernia thuis en in de bediening hebben een aantal wisselingen plaatsgevonden. Noodgedwongen neemt Reinders minder gasten aan. Dat is terug te zien in de cijfers. De omzet valt terug van €62.000 in september naar €45.000 in oktober. Sommige zaken blijven liggen. Zo heeft Reinders nog steeds geen wijnkaart, zelfs niet nu hij zijn bedrijf heeft omgedoopt van grand café naar restaurant. Ook ontbreekt een credit-cardfaciliteit. Reinders’ rechterhand, chef-kok Willy de Backer is in deze hectische tijden een onmisbare steunpilaar. Reinders beseft dat hij niet zonder De Backer kan. Hij heeft hem daarom gevraagd medevennoot te worden.

Januari 2007
Het gaat goed met Hendrik-Jan Reinders en zijn restaurant B-j Siem in Nederweert. Eindelijk lijkt de perfectionistisch aangelegde ondernemer een zekere rust gevonden te hebben. Hij oogt fitter en opgewekter. De cijfers zijn uitstekend. In de laatste drie maanden herstelde Bi-j Siem zich van de omzetdip die zich in september en oktober af begon te tekenen. In oktober was de maandomzet €45.000, in november was dat gestegen naar 54.000 en in de korte decembermaand – Bi-j Siem was vanaf de 26e dicht – was het €53.000.

Maar niet alles lukt. Reinders poging om chef-kok Willy de Backer medevennoot te maken, is mislukt. De Backer vindt het overnamebedrag te hoog. Hij zou €175.000 in moeten leggen, waarvan €102.000 de helft is van het eigen vermogen dat Reinders in het bedrijf heeft gestoken, en €73.000 de helft van de goodwill. ,De Backer vindt de hoogte van de goodwill niet in verhouding staan tot de korte track record van het bedrijf. Voor 2007 heeft Reinders zich voorgenomen om meer rust in te bouwen. Zo gaat hij verhuizen naar een gewone woning. ‘Boven de zaak wonen is niet ideaal. Je hebt geen privéleven.’ Verder wil hij minimaal één dag in de week vrij.

April 2007
Van de lokale rivalen heeft Bi-j Siem weinig te vrezen. De prijs/kwaliteit van Siem is prima, blijkt uit onze concurrentieanalyse. Samen met chef-kok Willy den Bakker en Reinders bezoeken we een aantal bedrijven. Conclusie: de concurrenten van Bi-j Siem zitten op uitstekende locaties, maar de keukens springen er niet uit. ‘Wij doen het zo slecht nog niet,’ concludeert Siem-chef De Backer terecht. Dat Siem het zo slecht niet doet, blijkt uit de voorlopige cijfers van 2006. Reinders realiseerde sinds de start in mei een omzet van €473.000. Dat is bijna twee keer de begroting. De nettowinst ligt op €71.000.

Reinders: ‘Ik had gedacht ergens op nul uit te komen.’ Volgens de ondernemer is de hoge omzet in belangrijke mate te danken aan het bijzondere interieur van Bi-j Siem. ‘We hebben veel gasten van boven de veertig die bij ons komen vanwege de knusheid van vroeger.’ Het positieve resultaat komt vooral doordat Reinders zelf veel heeft meegewerkt, waardoor de personeelskosten op een hele nette 30 procent liggen. Ook de scherpe inkoop draagt bij aan de winst. Reinders en zijn chef maken er een sport van om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. ‘Wij zijn shoppers,’ geeft Reinders toe.

De grootste tegenstander van Hendrik-Jan Reinders is Hendrik-Jan Reinders zelf. Lenting: ‘Je bent te dwingend. Zo worden je medewerkers obstinaat.’ Reinders moet teamgeest kweken. Lenting: ‘Je hebt heel veel aandacht besteed aan marges, nu is het tijd voor de mensen.’