artikel

De retailambities van Chinatown Beverwijk

Horeca

AMSTERDAM – BEVERWIJK – Nederland heeft er een retailattractie bij. De Bazaar in Beverwijk opende deze week een 16.000 vierkante meter groot Chinatown met 160 winkels, waaronder een twaalfhonderd vierkante meter grote Chinese supermarkt. Zibb Retail ging kijken en maakte een fotoreportage.

De retailambities van Chinatown Beverwijk

 
Via het grote parkeerterrein leidt de weg onder traditionele Chinese poorten naar Chinatown. De naam van de supermarkt in het pand valt direct op, het is de enige opsmuk op de verder redelijk kale hal. De Bazaar trekt nu zestigduizend bezoekers per week. Chinatown wil van woensdag tot en met zondag iedere dag van tien tot tien de deuren openen, dit tot ongenoegen van winkeliers in de omgeving.
De Oriental-supermarkt is aan het uitgroeien tot een keten in Nederland. De twaalfhonderd vierkante meter grote winkel in de Bazaar is de elfde vestiging voor de keten. Het is tevens de grootste. Uiterlijk heeft het wel wat weg van bijvoorbeeld een Aldi, met weinig franje, goedkope verlichting en de uitstraling van een kooploods. Het assortiment is echter ruim, divers en kleurrijk. Op de openingsavond was het enorm druk met veel klanten van Chinese, Afghaanse, Surinaamse en Nederlandse afkomst.
Veer vers heeft de supermarkt niet in de aanbieding. De nadruk ligt op een enorm assortiment aan diepgevroren producten, waaronder veel vissoorten. Deze zijn soms afkomstig uit de import, maar vaak ook gewoon van Nederlandse leveranciers afkomstig. Ook vlees, groente en maaltijden zijn in overvloed aanwezig in de diepe gang met diepvrieskisten.
Opvallend zijn de meters met bamisoepen. In Azië wordt dit product bij ontbijt, lunch en zelfs diner geconsumeerd. In Nederland is het vooral populair als tussendoortje of lunchproduct. De Chinese supermarkt in de Bazaar in Beverwijk biedt talloze varianten in verschillende verpakkingsvormen. Van sjiek verpakte staafjes, via kant-en-klare bakjes tot de spotgoedkope zakjes. Opvallend was de aanbieding in zaken rijst van twintig kilo. Wie er vijf koopt, krijgt de zesde gratis. Dat is honderdtwintig kilo rijst.
Het assortiment bestaat echter niet alleen uit Aziatische producten. De toko verkoopt ook een deel van het reguliere supermarktassortiment, waaronder bijvoorbeeld Appelsientje, Ajax-reinigers en wc-papier. Daarmee is de winkel niet alleen een concurrent voor de vele toko’s die in de Randstad gevestigd zijn, maar gaat het ook een beetje de slag aan met de supermarktketens. Het prijsniveau van de winkel lijkt op het eerste gezicht laag te liggen.
Wat vooral ontbreekt in de supermarkt is een uitgebreide versafdeling. Weliswaar is er een afdeling met voorverpakte groente en is er fruit te koop maar vers vlees bijvoorbeeld is niet te krijgen in de winkel. Dit is bewust beleid, de winkelketen wil zo vers mogelijk verkopen en dat kan bij veel exclusieve producten alleen wanneer deze ingevroren zijn. Wel zijn er verschillende exotische vruchten te koop. Deze worden echter ook vaak ingevroren in containers naar Europa vervoerd.
De kassa’s zijn modern en werken helemaal op basis van scanning. Opvallend is de Amerikaanse manier waarop de goederen worden ingepakt in kleine, goedkope plastic tassen. Daartoe stond op de openingsdag een inpakker klaar om de doorstroming van de klanten zo snel mogelijk te laten gaan. De tasjes zijn gratis.
Voor de kassa’s staat een balie met kant-en-klare maaltijden. Deze worden door de koks ter plekke bereid en in bakken verkocht. Klanten kunnen aan de hand van het aanbod in de vitrine volledig hun eigen maaltijd samenstellen en meenemen voor thuisconsumptie. Sommige klanten zaten echter al in de hal zelf of buiten in het zonnetje te eten.
De organisatie opende de nieuwe Chinatown met een spetterend showprogramma. Zo traden er Chinese artiesten op en waren er demonstraties in de Chinese dans/vechtsport onder begeleiding van luide rockmuziek. Daarnaast waren er shows met Chinese maskers en was er muziek voor het toegestroomde publiek.
In totaal zijn er 180 winkeltjes in de Chinatown, waarvan er volgens directeur Ruud de Korte 160 zijn verhuurd. Bij de opening waren nog lang niet alle zaken open. Veel van de handelaren wachten nog op de voorraden die uit China moeten worden ingevoerd. Veel kramen verkopen Chinese kunst, kleding, geurtjes en levensmiddelen. Ook zijn er Bollywood-video’s, mobiele telefoons en verlichting te koop. Lang niet alle handelaren zijn Chinezen, het hele Aziatische continent is vertegenwoordigd.
China heeft het imago van goedkope producten. Deze uitstraling is ook bij veel van de winkeltjes in Chinatown te zien. Van graaibakken met kleding voor één euro tot horloges die voor vijf euro te koop zijn. Andere winkels bieden echter weer Aziatische ledikanten aan voor veertienhonderd euro of een beeld van enkele honderden euro’s, waardoor een breed aanbod aan artikelen in verschillende prijsklasses ontstaat. De organisatie denkt hiermee bezoekers uit heel Europa te kunnen trekken.
Sommige winkels zijn voorlopig weinig anders dan een paar dozen met voorraad…..
Anderen zijn qua uiterlijk nauwelijks te onderscheiden van de reguliere detailhandel. Over enkele weken moet de markt helemaal bezet zijn en zijn naar verwachting ook vrijwel alle winkels open. ‘We hadden beter met de opening kunnen wachten tot meer handelaren klaar waren. Nu vind ik het een beetje een aanfluiting’, zegt een van de handelaren. Directeur Ruud de Korte is het daar niet mee eens. ‘Ik ben bijzonder tevreden over de uitstraling van de markt en de vele bezoekers die we trekken. Dit wordt een attractie voor de wijde omtrek.’
In de Chinese supermarkt is groene thee te koop onder de naam Gunpowder, bij een ander kraampje snoepgoed onder de naam ‘opium’.
Tijdens de openingsdag werden bij verschillende kraampjes gratis maaltijden geserveerd. Klanten konden zelf opscheppen uit grote bakken met Aziatische gerechten. Een belangrijke trekker op de openingsdag.
De foodcourt met zeshonderd zitplaatsen was dan ook het grootste deel van de avond tot de nok gevuld.
Tekst & foto’s: Joep Meijsen