artikel

Nominaties Retail Personality bekend

Horeca

De kandidaten voor de Elsevier Retail Personality 2007 zijn bekend. De bekendmaking vindt plaats tijdens het vierde Nationaal Retail Overleg op 5 juni in kasteel de Wittenburg in Wassenaar.

Nominaties Retail Personality bekend

De persoon die zich Retail Personality van2007 mag noemen, wordt bekendgemaakttijdens het vierde Nationaal Retail Overlegop 5 juni in kasteel de Wittenburg in Wassenaar. Deze persoonlijke onderscheiding is bestemd voor topmanagers die in het voorgaande jaar lef, visie en ondernemerschap hebben getoond. De stemmen zijn verworven via het magazine Elsevier Retail,internet en door een enquête, uitgevoerd dooronderzoeksbureau Q&A. Het eindoordeel wordtgeveld door een deskundige jury met jarenlangeervaring in het retailvak.De volgende namen zijn voorgedragen, in alfabetischevolgorde: Dick Boer, Paul Bringmann, TonyDeNunzio, Carel van Eerd, Tom Heidman, JaapLagerweij, Matthijs van der Lely, Michael Smit, HenkTeunissen en Pieter Zwart. Elsevier Retail stelt zeaan u voor.

Dick Boer: CEO Albert Heijn en lid RvB Ahold
Onder zijn leiding is in 2006 de herpositionering na drie jaar prijzenoorlog in de supermarktwereld met succes afgerond. Grootste concurrent Laurus werd gedwongen supermarkten in de uitverkoop te doen. Albert Heijn heeft nu 27,5 procent van de markt in handen. In 2006 werd 1,1 procent marktaandeel gewonnen. De netto-omzet groeide in 2006 met 8,6 procent tot 6,5 miljard euro. In de eerste helft van 2006 behaalde de marktleider al een bedrijfsresultaat van 204 miljoen euro: meer dan in geheel 2003. De winstmarge: een recordhoogte van 6,2procent. De supermarktketen heeft in 2006, vooral dankzij de overname van Konmar, 31nieuwe supermarkten en XL’s toegevoegd aan het winkelbestand.

Paul Bringmann: managing director Les Halles (La Place)
De uiterst winstgevende horeca- en fooddivisie van V&D, Les Halles, werd onder leiding vanPaul Bringmann in 2006 verder uitgebreid met nieuwe zelfstandige vestigingen buiten hetwarenhuis, waaronder vestigingen op Nederlandse treinstations. Les Halles is, zodra Hemaverkocht is, de meest succesvolle onderneming binnen Maxeda. De zeventig La Place-vestigingen,waarvan zestien zelfstandige locaties buiten het warenhuis, trekken samen circa 35 miljoenbezoekers per jaar. Met een jaaromzet van 155 miljoen euro over 2006 is La Place goedvoor circa 20 procent van de omzet van V&D. La Place werd in 2006 eerste in de categorieFood on the go bij de Beste Winkelketen van Nederland, van Q&A en Elsevier Retail.

Tony DeNunzio: CEO Maxeda
Stijgende marktaandelen, meer omzet, scherper inkopen, kosten en werkkapitaal besparen,77 nieuwe winkels en hogere marges door samenwerking. Maxeda groeide in 2006 enorm,onder de leiding van Tony DeNunzio. De netto-omzet steeg met 5,2 procent. Stijging operationeleEBITDA met 20,4 procent tot 295 miljoen euro. Bij V&D en Bijenkorf zijn met succes shopin-shops van Maxeda-formules geïntroduceerd. DeNunzio voldoet al na twee jaar aan deopdracht van de eigenaar om de twaalf formules beter te laten presteren.

Carel van Eerd: algemeen directeur-eigenaar Jumbo Supermarkten
Jumbo brak in 2006 definitief door van regionale supermarktketen tot een landelijke spelermet een marktaandeel van 4,2 procent. De omzetgroei in 2006 was 20 procent, tot 972 miljoeneuro. Groei van 76 naar 94 vestigingen, autonome omzetgroei van 4 procent stijgt met 20procent ten opzichte van 2005. Ondanks aanloopkosten met de overname van 12 Konmar-vestigingen,steeg de winstgevendheid ten opzichte van 2005. Jumbo werd door GfK in hetZomer- en Kerstrapport 2006 uitgeroepen tot winnaar, kreeg de Visa Retail Jaarprijs 2006 uitgekeerden toekenning van de Industributie Trofee 2006 van het blad Foodmagazine.

Tom Heidman: CEO Logo International/ voormalig CEO Retail Network
Onder zijn leiding verkocht Retail Network Company in 2006 met een forse boekwinst definancieel gezonde formules Lucardi, Perry Sport, Prénatal en Scapino. Lucardi werd in oktober2006 door consumenten verkozen tot beste winkelketen van Nederland in de categorieJuweliers en Bijouterieën (Elsevier Retail/Q&A). Het formulehuis van CVC Capital was jarenlangéén van de belangrijkste exploitanten van non-foodformules in Nederland.. Vanaf 1november 2006 is TomHeidman (47) directeur Logo International, de Europese Retail &Wholesale fashiongroep van WE International met 375 (mode)winkels en merken als Van Gils,Frans Molenaar en Jaguar. Heidman is voorgedragen als oud-CEO van Retail Network.

Jaap Lagerweij: CEO Sperwer
Holding/algemeen directeur PLUS RetailSupermarktconcern Sperwer groeide in 2006 onder leiding van Jaap Lagerweij sterker dan demarkt met een marktaandeel van 7 procent. Lagerweij bouwde de Sperwer Holding om vaneen coöperatieve samenwerking naar een gezonde rationeel commerciële organisatie. Deomzet steeg in 2006 met 11 procent naar 1,8 miljard euro. De formule telde eind december2006 238 supermarkten; een toename van 25 ten opzichte van begin 2006. Plus Retail groeidedoor de gedeeltelijke overname van Edah met 21 vestigingen en realiseerde een autonomegroei van 7 procent. Dochteronderneming Spar boekte 2,6 procent groei. In oktober 2006 verklaardeLagerweij (58) dat hij Super de Boer over enkele jaren wil overnemen van Laurus omeen blok te vormen tegen marktleider Albert Heijn.

Matthijs van der Lely: CEO Boekhandels Groep Nederland (Selexyz)
Onder leiding van Matthijs van der Lely voerde BGN in 2006 de formulenaam ‘selexyz’ door.Selexyz maakt sinds april 2006 als eerste boekhandelsketen wereldwijd gebruik van een RFIDchipop elk product. De omzet van Selexyz steeg na invoering hiervan met 25 procent. Omzetsteeg van 170 miljoen euro in 2005 met het hoogste bedrijfsresultaat uit de geschiedenis naar180 miljoen euro in 2006. Van der Lely werd internationaal onderscheiden met de RFIDVisionary Award. NPM werd eind 2006 meerderheidsaandeelhouder van BGN. Selexyz lanceerdeeind 2006 een website die rechtstreeks de concurrentie aan gaat met Bol.com.

Michael Smit: algemeen directeur-eigenaar Sissy-Boy
Sissy-Boy Homeland, een conceptstore op het gebied van lifestyle, heeft sinds 2006 naast hetAmsterdamse KNSM-eiland een vestiging in Maastricht. Voor 2007 stond de opening van eenSB Homeland in het Amsterdamse Magna Plaza gepland en de opening van een strandtent.Beide zijn gerealiseerd. De Nederlandse winkelketen onder leiding van Michael Smit heeft 22vestigingen met casual kleding voor kinderen, dames en heren. Betonnen vloeren, stalen buizenen witte balken tegen het plafond. Basic, net als de kleding waar 26 jaar geleden meewerd begonnen. De filosofie is dat elk product bruikbaar is, past in het hedendaagse interieuren waarin iemand iets van zichzelf in kan herkennen.

Henk Teunissen: directeur-eigenaar Rivièra Maison
Realiseerde in 2006 een conceptstore in Amsterdam, die begin 2007 zijn deuren opende. HenkTeunissen is als directeur-eigenaar actief met vijftien eigen winkels en in totaal 150 verkooppuntenin Nederland en verkoop in meer dan dertig landen buiten Nederland. In 2006 kwamRivièra Maison als outsider verrassend binnen in de toptien van de Elsevier Retail/Q&Apublieksprijsvoor de Beste Winkelketen van Nederland. De winkelketen beantwoordt dus aande twee belangrijkste vereisten van een formule: onderscheidend vermogen en toegevoegdewaarde voor de consument.

Pieter Zwart: directeur Coolblue
Pieter Zwart (28) is directeur van Coolblue met internetwinkels als PDAshop.nl, GPSshop.nl enTelefoonshop.nl. Gekozen tot Entrepreneur of the Year 2006. Eind 2006 opende Coolblue eeninternetwinkel in Belgie. Een deal met TPG zorgde ervoor dat Coolblue in 2006 het snelstleverendeinternetbedrijf van Nederland is geworden. Bestellingen tot 19.30 uur geplaatst, de volgendedag in huis. In 2006 bereikt Coolblue de twaalfde plaats in de Deloitte Fast 50, de prestigieuzeverkiezing van snelstgroeiende Nederlandse bedrijven. Coolblue verwacht voor 2006een recordomzet van 45 miljoen euro te bereiken. In 2005 was dat nog 33,3 miljoen.