artikel

Profiel: Comeback van Carrefour

Horeca

De Franse retailgigant Carrefour gooide twee jaar geleden het roer radicaal om. De nieuwe strategie heeft de exploitant van super- en hypermarkten geen windeieren gelegd. Na een aantal magere jaren is er weer sprake van groei bij de tweede grootste retailer ter wereld. Zibb Retail beschrijft de veranderingen bij Carrefour.

Profiel: Comeback van Carrefour

Carrefour beschikt over 12.500 winkels in dertig landen en draait een omzet van bijna honderd miljard euro, met een winkelomzet van bijna 78 miljard euro. Alleen het Amerikaanse Wal-Mart draait meer omzet. Iets meer dan de helft van de omzet van Carrefour werd in 2006 geboekt in Frankrijk, terwijl de rest van Europa nog eens 38,3 procent voor zijn rekening neemt. Daarmee is het bedrijf de grootste retailer van Europa, al voelt de onderneming de hete adem van Tesco in de nek.

Economische crisis
Aan het begin van deze eeuw ging het echter een stuk minder goed met Carrefour. De onderneming had veel last van de economische crisis op de thuismarkt in Frankrijk, waar de hypermarkten bovendien in een prijzenslag terechtkwamen. Een trend die nog werd versterkt door de opmars van allerhande discountformules. Daarnaast leverden ook lang niet alle investeringen in het buitenland voldoende rendement op.

Dit noopte Carrefour-topman José Luis Duran in 2005 tot een strategiewijziging. Tijdens een recente conferentie in Londen legde adviseur David Shriver uit wat het bedrijf gedaan heeft. Zo werd het tijdperk van ‘Vlaggen neerzetten’ afgesloten. Het doel van de onderneming was niet langer uitbreiding naar zo veel mogelijk marktgebieden, maar juist extra investeringen en groei in de sleutelmarkten van het concern.

Autonome groei en aankopen
Daarbij schroomde Carrefour de harde maatregelen niet. Zo werden de eigendommen in minder succesvolle marktgebieden als Japan, Zuid-Korea en Mexico verkocht. De opbrengsten werden geïnvesteerd in andere regio’s door een combinatie van autonome groei en aankopen. Over het kalenderjaar 2006 werd zo twee miljard euro geïnvesteerd in een uitbouw van het aantal vierkante meter winkelruimte met 1,4 miljoen vierkante meter.

De uitbreiding betrof negen nieuwe vestigingen in Brazilië en twintig nieuwe winkels in China, tegen slechts veertien nieuwe winkels in 2005. In Polen breidde de retailer uit door de 190 winkels van Ahold te kopen, waardoor Carrefour in dit land de nummer twee werd. De groei in sleutelmarkten zorgde ervoor dat kosten beter onder controle konden worden gehouden, terwijl ook de inkoopkracht toenam. Dit had een direct effect op het resultaat van het concern.

Carrefour Express
Ook in de marketing werden bezuinigingen gerealiseerd, door het schrappen van formulenamen, terwijl ook een heel nieuw formaat winkels aan het bestand werd toegevoegd. Kleine hypermarkten met een vloeroppervlak tussen de 1200 en 2000 vierkante meter verschenen onder de naam Carrefour Express in het straatbeeld. Volgens Schriver zijn de resultaten van deze winkels ‘bemoedigend’.

De resultaten kregen ook uit andere hoeken een duw in de rug. Zo werden de kosten van nieuwbouw door allerlei kant-en-klare oplossingen met 30 procent teruggebracht, werden verpakkingen ontwikkeld die rechtstreeks in het schap passen, werd meer internationaal ingekocht en werden de verkopen van eigen merkproducten opgevoerd. Allemaal maatregelen die ervoor zorgden dat Carrefour op prijs de concurrentie aankon, maar toch betere resultaten kon boeken.

De resultaten zijn intussen dan ook goed, in het eerste kwartaal van 2007 een omzetstijging van 5,2 procent naar 21,48 miljard euro. Daarbij vielen vooral de goede prestaties van de hypermarkten van het concern op. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf expansieplannen voor de twee meest veelbelovende retailmarkten voor de komende jaren: India en Rusland. De betere resultaten op de thuismarkt bieden het bedrijf de mogelijkheid om deze kansen te grijpen.

Investeerders
Toch is het niet allemaal goed nieuws voor Carrefour. Net als verschillende andere Europese retailconcerns wordt het bedrijf lastiggevallen door investeerders. Miljardair Bernard Arnault en Colony Capital hebben zich de afgelopen periode ingekocht bij de retailer en eisen zeggenschap over de toekomst van Carrefour. De verkoop van het omvangrijke vastgoedbestand van het bedrijf speelt daarbij een sleutelrol. Voorlopig is er vrede tussen de nieuwe partijen en de familie Halley, die de macht binnen Carrefour in handen heeft.

De verbeterde resultaten en de strategie voor de toekomst zien er echter dusdanig goed uit, dat de huidige top van het concern de wind in de rug heeft om de eigen toekomstvisie uit te kunnen voeren. De comeback van Carrefour aan de top van de wereldretail is daarmee nog lang niet ten einde. Alle voorwaarden zijn aanwezig voor verdere groei.