artikel

Veiligheid als omzetmaker

Horeca

Veiligheid een noodzakelijk kwaad? Ja, het kost een berg euro’s en er staan geen directe inkomsten tegenover. Nee, het is een verkoopargument, je kunt er zelfs geld mee verdienen. Misset Hotel dook deze maand onder in de wereld van safety en security en stelt vast dat veiligheid en klantvriendelijkheid kunnen samengaan. Bovendien zette de redactie alle trends op een rijtje.

veiligheidVeiligheidtrends in de hotellerie:

  • Veiligheid wordt steeds vaker gezien als een omzetmaker. Veel bedrijven en particulieren willen verblijven in hotels die optimaal zijn beveiligd.
  • Scherpe controles en ontruimingsoefeningen zijn stoerend, maar gasten klagen daar doorgaans niet over. Ze vinden hun eigen veiligheid belangrijk.
  • Elektronische toepassingen als camera’s en detectoren worden in toenemende mate gebruikt.
  • Steeds meer hoteliers trainen hun medewerkers. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze verdachte personen kunnen ontmaskeren.
  • De elektronische sleutel die in de meeste hotels wordt toegepast, wordt ook steeds vaker voor andere doeleinden ingezet. De sleutel kan ook als betaal- of toegangskaart worden gebruikt.
  • Geavanceerde systemen kunnen ook worden ingezet om asociaal gedrag tegen te gaan. In het Engelse Middlesbrough hebben ze met succes proefgedraaid met camera’s die mensen ‘aanspreken’ als ze zich schuldig maken aan wangedrag.
  • Hotelkamers worden ‘s nachts soms misbruikt als locaties voor wilde afterparty’s. Beveiligingsdiensten doen er alle aan deze feesten aan banden te leggen.
  • Parkeerplaatsen bij hotels worden in toenemende mate beveiligd. Camerasystemen registreren de kentekens van auto’s. Dit verhoogt de pakkans van inbrekers.