artikel

De grote merken

Horeca

AMSTEL Biertype: Pils (5%) Smaakomschrijving: ‘Een ver doorgegist bier met een gematigd bittere smaak en een kenmerkend licht hoparoma.’ Brouwerij: Heineken Bierbrouwerijen. Inhoud fusten: 20 (David), 30 en 50 liter. Prijs per fust: €40,70 (David), €82,60 (50 liter). Tankbier:1000 liter (standaard) en 500 liter. Glaswerk: Meerdere glastypen. Standaard is de Tenor met een inhoud van […]

AMSTEL

Biertype: Pils (5%)

Smaakomschrijving: ‘Een ver doorgegist bier met een gematigd bittere smaak en een kenmerkend licht hoparoma.’

Brouwerij: Heineken Bierbrouwerijen.

Inhoud fusten: 20 (David), 30 en 50 liter.

Prijs per fust: €40,70 (David), €82,60 (50 liter).

Tankbier:1000 liter (standaard) en 500 liter.

Glaswerk: Meerdere glastypen. Standaard is de Tenor met een inhoud van 25 cl.

Prijs per liter: €1,70.

Afnameverplichting: Liberale contracten met een opzegtermijn van twee maanden.

Algemeen: ‘Amstel heeft een grote schare vaste liefhebbers. Gepositioneerd als een typisch vriendenbier, wordt het net als Heineken ondersteund door reclamecampagnes op internet, televisie, radio en print. Het David-tapsysteem is ontwikkeld voor horecagelegenheden met een lagere bieromzet, die toch tapbier willen verkopen. Er is een mobiele versie te leveren en een inbouwvariant.’

www.amstel.nl

BAVARIA

Biertype: Pils (5%)

Smaakomschrijving: ‘Mede door het gebruik van een klein percentage ongemoute granen bij de bierbereiding, ontstaat een evenwichtig bier met een fijne, licht bittere smaak.’

Brouwerij: Bavaria nv.

Inhoud fusten: 30 liter en 50 liter.

Prijs: Respectievelijk €83,- en €55,25.

Tankbier: Tanks met een inhoudsmaat variërend van 500 tot 5000 liter.

Glaswerk: Bavaria blijft de originele inhoudsmaten van fluitje en vaasje hanteren. Drie jaar geleden werd een stapelbaar vaasje ontwikkeld. Door de verstevigde binnenring is glasbreuk tot een minimum beperkt. Sterk A-merk met een eigentijdse en stoere positionering.

Algemeen: ‘Met een volume van ruim 5 miljoen hectoliter per jaar uitgegroeid tot Nederlands tweede bierbrouwerij. Bavaria wordt getapt in meer dan 2500 Nederlandse horecalocaties en geëxporteerd naar meer dan 100 landen. Bavaria biedt een breed pakket voor de horeca. Vanuit drie distributiecentra in Nederland worden naast pils ook diverse speciaalbieren (o.a. La Trappe), frisdranken, gedistilleerd, koffie en thee geleverd. De brouwerij biedt de horecaondernemer een eigentijds serviceconcept en volop ruimte voor zelfstandig ondernemerschap. Bavaria staat voor onafhankelijkheid, no-nonsense en kwaliteit, hetgeen blijkt uit een persoonlijke manier van werken en innovaties zoals o.a. de recent geïntroduceerde rvs-tapzuil met ingebouwde led-verlichting.’

Tel. (0499) 42 81 11.

www.bavaria.nl

DOMMELSCH

Biertype: Pils (5%)

Smaakomschrijving: ‘Lekker verfrissend pils.’

Brouwerij: Dommelsche Bierbrouwerij.

Inhoud fusten: 20 en 50 liter.

Prijs per fust: Respectievelijk €36,17 en €84,35.

Tankbier: 500 en 1000 liter.

Prijs: €1,72 per liter.

Glaswerk: 22, 25, 35 en 45 cl.

Algemeen: ‘Uitgebreide service- en merkondersteuning. De historie van Dommelsch gaat terug tot 1744. Als onderdeel van InBev heeft de brouwerij zich vanaf de jaren ’80 ontwikkeld tot een nationaal bekend merk. Het merk ondersteunt jong muzikaal talent met de concertreeks ‘Locals Only’. De ‘Dubbel Dutch’-concerten, waarbij twee bekende artiesten optreden in een horecagelegenheid, trekken veel publiek.’

www.dommelsch.nl

GROLSCH PREMIUM PILSNER

Biertype: Pils (5%)

Smaakomschrijving: ‘Grolsch Premium Pilsner is een natuurlijk gerijpt bier met een uitgesproken – hopbitter – karakter. De 45cl-beugelfles is beeldbepalend voor Grolsch.’

Brouwerij: Koninklijke Grolsch.

Inhoud fusten: 15, 30 en 50 liter.

Prijs per fust: €84,73 (50 liter)

Tankbier: Ja.

Prijs per liter: €1,74.

Glaswerk: Groot assortiment. Grolsch adviseert horecaondernemers het 23cl-Schoutglas (stapelbaar).

Afnameverplichting: ‘Bij het doen van een financiële inspanning bij een horecabedrijf mogen wij een afnameverplichting van vijf jaar afsluiten.’

Algemeen: Grolsch voert in Nederland naast het Premium Pilsner ook Herfstbok, Lentebok, Premium 2.5, Lemon 2.5, Het Kanon, Premium Malt en Oud Bruin. Recent zijn Premium Blond en Premium Weizen daaraan toegevoegd, alsmede de vertegenwoordiging van Grimbergen (landelijk) en Leeuw-bier (in de horeca boven de grote rivieren). Grolsch richt zich op het premium segment van de markt. Het sterke merk Grolsch staat daarbij centraal. De kracht van het merk vindt zijn oorsprong in ‘Vakmanschap is Meesterschap’ en in de unieke beugelfles. Grolsch is van mening dat horecaondernemers zich moeten onderscheiden in een zeer competitieve markt. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom veel ondernemers kiezen voor een samenwerking met de brouwer. Een keuze voor kwaliteit. Maar kwaliteit is meer dan goed bier met een jarenlange traditie. Minstens zo belangrijk is dat u kunt rekenen op vakkundig advies, intensieve begeleiding en vooruitstrevende service. Jarenlange horeca-ervaring maakt Grolsch de ideale partner voor elke horecaondernemer. Samenwerking op gelijkwaardige basis is voor Grolsch van groot belang en de ondernemer kan daarmee zijn voordeel doen.’

Grolsche Bierbrouwerij Nederland bv, afdeling Horeca, tel. (053) 483 34 15 of e-mail: info@grolsch.nl.

www.grolsch.nl

HEINEKEN

Biertype: Pils (5%)

Smaakomschrijving: ‘Een volmoutig kwaliteitsproduct met een fruitige neus en een soepele, aangenaam bittere smaak.’

Brouwerij: Heineken Brouwerijen.

Inhoud fusten: 20 (David), 30 en 50 liter.

Prijs per fust: €40,70 (David), €84,22 (50 liter).

Tankbier: 1000 (standaard) of 500 liter.

Prijs per liter: €1,74

Glaswerk: Meerdere glastypen. Standaard is de Galaxy, met een inhoud van 25 cl.

Afnameverplichting: Liberale contracten met opzegtermijn van twee maanden.

Algemeen: ‘Naast effectieve sales promotions en landelijke multimediale campagnes verzorgt Heineken Brouwerijen voor haar relaties (ook Amstel en Brand) Masterclasses: trainingen voor het barpersoneel op kwaliteit, gastheerschap en traffic. Tot nu toe werden al 12.000 medewerkers getraind. Verder heeft de brouwerij professionele horeca-architecten in huis. Ook is er Horeca City: een inspirerende omgeving met acht ‘real life’ horecagelegenheden in de Heineken-vestiging in Amsterdam Sloterdijk.’

www.heineken.nl

JUPILER

Biertype: Pils (5%)

Smaakomschrijving: ‘Lekker verfrissend pils uit België.’

Brouwerij: Jupiler Brouwerij.

Inhoud fusten: 20 en 50 liter.

Prijs per fust: €37,41 en €84,41.

Tankbier: 500 en 1000 liter.

Prijs: €1,75 per liter.

Glaswerk: 25, 33 en 50 cl.

Algemeen: ‘Uitgebreide service- en merkondersteuning. Het snelst groeiende Belgische biermerk in Nederland. Neemt bij veel cafés de plaats in van Oranjeboom, maar weet ook ‘nieuwe’ kasteleins voor zich te winnen. Het merk onderscheidt zich dan ook qua uitstraling en heeft – zeker in sommige delen van het land – nog een tamelijk exclusief karakter.’

www.inbev.nl

Naar premiums en kleinere merken