artikel

Drankenkaart voor kinderen stimuleert verkopen

Horeca

Neem uw jongste gasten serieus en stel een drankenkaart voor kinderen samen. Schroom niet om er ranja op te zetten. Kinderen zijn hier verzot op. Vergeet verder niet de appelsap, prikloze limonadedranken en zuiveldranken. Een goede mix van deze dranksoorten voorkomt nee-verkopen. Denk bij het serveren aan de aankleding. Gekleurde rietjes en vrolijke kinderglazen maken […]

Neem uw jongste gasten serieus en stel een drankenkaart voor kinderen samen. Schroom niet om er ranja op te zetten. Kinderen zijn hier verzot op. Vergeet verder niet de appelsap, prikloze limonadedranken en zuiveldranken. Een goede mix van deze dranksoorten voorkomt nee-verkopen. Denk bij het serveren aan de aankleding. Gekleurde rietjes en vrolijke kinderglazen maken het kinderfeest compleet.

In mei 2004 hield Misset Horeca een kinderdrankentest, natuurlijk uitgevoerd door kinderen. De conclusies:

Appelsap

Vijf soorten appelsap werden er geproefd. En omdat het hier allemaal heldere varianten betrof, bleken de smaakverschillen redelijk gering. Prijsverschillen zijn er wel. Minute Maid, een product van de Coca-Cola Company, was in de aanbieding bij de Sligro toen wij er inkopen deden en kostte € 8,35 per krat van 24 flessen. Voor de Hero- appelsap moest € 9,10 worden afgerekend voor 24 flesjes. Twaalf literpakken Goudappeltje kostten € 8,50. Royal Club Fruits de Pays van Vrumona kwam op € 11,40 per krat en voor de Prominent-appelsap diende € 4,75 te worden afgerekend voor zes literflessen.

Limonadedranken

Het aanbod in prikloze limonadedranken is legio. Willekeurig werden er een paar gekozen. Voor de flesjes Dubbel Frisss diende € 13,- te worden afgerekend per tray van 24 flesjes. Naast jenevers, likeuren en andere distillaten maakt Hooghoudt in Groningen ook een lijn limonadesiropen. Ideaal voor horecabedrijven die veel kinderpartijtjes doen. Voor € 1,66 voor een fles van 0,7 liter is hier bijna 3,5 liter limonade van te maken. De kleine pakjes Taksi zijn niet echt geschikt voor de horeca, maar deze op zuivel gebaseerde frisdrank is ook in literpakken verkrijgbaar. € 8,50 kost een doos met daarin dertig kleine pakjes.

Zuiveldranken

Fristi en Chocomel zijn twee overbekende dranken in het segment zuivel. Vooral de Fristi in een flesje hoort bijna tot het standaardassortiment van ieder horecabedrijf (€ 11,40 per krat). De komende tijd zal echter ook Yogho Yogho zijn best doen een plekje in de koeling te verwerven. Dit merk van zuivelreus Campina is recent in een nieuw jasje gestoken en in meerdere smaken verkrijgbaar. De prijzen hiervan konden door Campina nog niet worden gegeven.