artikel

Marketingstips

Horeca

Hoe wilt u bekend staan? Wat maakt uw bedrijf bijzonder en hoe wilt u bekend staan? Als ú het al niet weet, hoe moeten uw gasten het dan weten? Het is de moeite waard om tijd te besteden aan een beetje zelfonderzoek. Zet de punten maar eens op een rijtje. Begin met uzelf te overtuigen […]

Hoe wilt u bekend staan?

Wat maakt uw bedrijf bijzonder en hoe wilt u bekend staan? Als ú het al niet weet, hoe moeten uw gasten het dan weten? Het is de moeite waard om tijd te besteden aan een beetje zelfonderzoek. Zet de punten maar eens op een rijtje. Begin met uzelf te overtuigen en breng het daarna over aan uw gasten.Welke garantie kunt u uw gasten geven? Maak dat bekend, zet het op uw menukaart, hang het op bij de ingang van uw bedrijf, bevestig het naast de menukaart aan uw gevel; kortom, laat zien waar u voor staat. Formuleer de punten samen met uw medewerkers. Maak afspraken om de punten één voor één dagelijks waar te maken. Het succes kan dan niet uitblijven. Met verrassing zult u ervaren dat de bezoekfrequentie van de gasten toeneemt.

Maak herkenningstekens

Ga eens bij uzelf na: waar stopt u om een hapje te eten of om koffie te drinken als u van A naar B onderweg bent langs de grote weg?Stopkracht en herkenning, daar gaat het om. De bekende lepel en vorkenbordjes die je langs de grote wegen vindt, zijn er een uitstekend voorbeeld van. Ze vallen goed op en de betekenis ervan is overduidelijk: als je hier de weg afgaat kom je bij een locatie waar je kunt eten. En menigeen doet dat, zonder te weten wat hij kan verwachten en wat je daar kunt eten.

Hoe krijgt u gasten die onderweg zijn zover dat ze naar uw bedrijf komen? Een bord in een weiland, opvallende gevel, kleuren, vlaggen, neonlichtbakken, borden of het creëren van een ontmoetingsplaats, zoals veel voor vrachtwagenchauffeurs gebeurt. Ga eens na welke mogelijkheden er voor u geschikt en voorhanden zijn.

Stopkracht

Hoe krijgt u gasten die onderweg zijn zover dat ze naar uw bedrijf komen? Een bord in een weiland, opvallende gevel, kleuren, vlaggen, neonlichtbakken, borden of het creëren van een ontmoetingsplaats, zoals veel voor vrachtwagenchauffeurs gebeurt. Ga eens na welke mogelijkheden er voor u geschikt en voorhanden zijn.

Verzin een trekpleister

Is er een speciale reden waarom gasten juist naar uw bedrijf zouden moeten komen? Zo niet, geef ze die dan. Verzin een trekpleister.Het aanbod van maaltijdverstrekkers verschilt in de ogen van de gast minimaal. Er zijn veel aanbieders met onge veer hetzelfde product. Simpel gezegd: je kunt overal eten, drinken en naar de wc gaan. Maar om in deze marktsituatie op te vallen, moet u als ondernemer de voorkeur voor uw bedrijf kweken bij uw (potentiële) gasten.

Hoe doe ik dat, zult u zich afvragen. Hoe kan ik de gasten een reden geven om juist bij mij te komen? Het zit vaak al in kleine dingen, zoals een bepaalde service of een bijzonder product dat je nergens anders zo lekker krijgt.Een voorbeeld: restaurant Graaf Floris in Utrecht serveert koffie met een warme appelbol. Honderden appelbollen gaan er per dag doorheen. Koffie drinken kun je overal, maar de koffie van Graaf Floris heeft iets extra’ s.

Wat eet Nederland? Lees Allerhande

Regelmatig hoor je: ‘Ik snap niks van de gast!’ De gast is grillig; doelgroepen bestaan niet meer. Deze uitspraken zeggen meer over het stilstaan van de horecaondernemer dan over de grillige gast. De gast is in beweging. Wie als ondernemer stilstaat, loopt gelijk achter. Traditioneel zoals we zijn opgeleid in de oude horecacultuur, zo van ‘het oortje van het kopje moet rechts staan’, worden we links en rechts ingehaald door de voortdurende ontwikkelingen.

Om op de hoogte te blijven van wat de Neder- lander eet, moet u iedere maand naar Albert Heijn en het blad Allerhande meenemen. Dit blad kunnen we uitroepen tot de grootste beïnvloeder van het eetgedrag van de Nederlander. En als u dan toch bij Albert Heijn bent, kijk u dan ook eens in de schappen. U ziet een toename van exotische en Mediterrane producten. De schappen worden langzamerhand een afspiegeling van de Neder-landse bevolking, die driemaal per dag eet en in de toekomst steeds meer buiten de deur zal gaan eten. Ook bij u, maar dan moet u wel in beweging blijven.