artikel

Restaurant Haagse Hogeschool ‘Bruut

Horeca

cateringHet nieuwe restaurant van de Haagse Hogeschool lijkt in veel op het bekende en succesvolle La Place-concept. Een soort markt waar in ‘kraampjes’ met een keur aan food & beverage. Grootste verschil is prijs. ‘We houden rekening met het beperkte budget van een student.

Het oude, ietwat oubollige restaurant werd compleet gestript en fris omgebouwd. Het aantal vierkante meters werd verdubbeld, namelijk 250. Samen met ontwerpbureau Just Design uit Amsterdam werd een La Place-achtige formule ontwikkeld, genaamd Sodexho Education Food Experience. Het meest opvallende binnen het ‘marktconcept’ is de Halal-corner. De outlets met vers belegde broodjes, ter plaatse bereide pizzapunten en a la minute klaargemaakte wokmaaltijden hebben een prominente plaats. Snacks zijn naar de zijkant verplaatst.

Gert Jan van Druten van Sodexho: ‘We trekken per dag zo’n 3500 eters, 200 tot 300 man meer dan voorheen.’ De cateraar ziet dit restaurant als haar visitekaartje voor de business unit Education en heeft er grote plannen mee. ‘We willen het concept op meerdere plekken uitrollen, bij zowel potentiële klanten of bestaande opdrachtgevers.’ Van Druten denkt aan onder meer aan de Hogeschool Utrecht, Groningen en Zuyd (Heerlen, Maastricht).

Een van de zitgedeeltes van het nieuwe restaurant van de Haagse Hogeschool. Let op de meer dan levensgrote portretfoto’s van studenten van de school. Daarvoor werd de wereldberoemde Zwitserse kunstenaar Beat Steuli ingeschakeld, dat kostte naar verluidt zo’n 50 mille.
Design by …
Studenten lieten Sodexho weten dat het nieuwe restaurant ‘te bruut’ is. Navraag leerde de cateraar dat die uitdrukking de nieuwe benaming is voor ‘cool’.
In de La Place-achtige outlets maakt het getrainde personeel onder meer wok-maaltijden klaar. De verkoopprijs is aangepast aan het beperkte budget van student. Zo kost een box noodles € 2,25.
Manager Education Gert Jan van Druten: ‘Student moet in restaurant niet het gevoel hebben dat ie op school is.’
De volledig gecertificeerde halal-corner is uniek. Altijd bevolkt door een moslim en stelselmatig gecontroleerd door een imam. Het assortiment biedt zelfs frikandellen.
De vers belegde broodjes zijn een topper bij Sodexho Education Food Experience. Van Druten: ‘Voorheen verkochten we er 220 per dag, nu 800.’
Naast de niet alledaagse producten als pizzapunten, wokmaaltijden, smoothies en paninni’s biedt de cateraar ook een basisassortiment zoals melk, brood, beleg en soep.
Het zogeheten binnenplein van de Haagse Hogeschool. De onderwijsinstelling biedt meer dan 100 opleidingen aan, telt 17.000 studenten en 1600 medewerkers. Er zijn 29 cateringmedewerkers.
Bij de entree zit het trendy koffieconcept Mocka More, onderdeel van Sodexho. ‘Hier wordt, ondanks de hogere prijs, meer koffie verkocht dan in het restaurant.’
Alleen betaling met chipknip is mogelijk. En hoewel de snacks uit gezondheidsaspect zijn verstopt vinden ze nog gretig aftrek. De gemiddelde besteding nam na opening van het restaurant overigens toe met 1 euro per persoon.