artikel

Smaak van koffie

Horeca

Maak bij de keuze voor koffie goed onderscheid tussen kwaliteit, smaak, prijs en uw eigen bedrijfsconcept. Natuurlijk zult u van de beste kwaliteit in principe ook de beste koffie kunnen zetten. Maar smaak en prijs zijn minstens even belangrijk bij uw keuze van de koffie voor uw bedrijf. Het koffieconcept moet immers in uw bedrijfsvoering passen. Houd daarbij rekening met de volgende vier factoren.

Serveertip: Gooi gezette koffie na 25 minuten weg.

1) Koffie is een merkloos product

De verschillende koffies van verschillende leveranciers hebben ook zeer verschillende kenmerken. Voor de gast is uw koffie een merkloos product, hoewel enkele prominente en kwaliteitsbewuste leveranciers druppelvangers/onderzetters met hun naam meeleveren. Meestal zult u uw gasten één kwaliteit kunnen bieden, omdat u één merk voert. Dat is een grote verantwoordelijkheid. U beslist voor de gast.

Haal meer uit koffie

2) Eisen klant

Houd rekening met het soort gasten in uw zaak en het moment waarop u de meeste koffie serveert. In een chauffeurscafé, waar de bezoekers even willen bijkomen van een lange, vermoeiende rit, stelt u andere eisen aan koffie dan in een toprestaurant. Daar is het kopje koffie de afsluiting van een fijne maaltijd.

Zo ziet de perfecte espresso eruit

3) Omzetbevorderend

Koffie is een drank met een hoog bruto winstpercentage. Kiest u de juiste koffie voor uw bedrijf en biedt u voldoende varieteiten, dan neemt uw gast al snel een tweede kopje. Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop.

Bespaar op melk en suiker

4) Brandingsgraad

Let niet alleen op de melange, maar ook op de brandingsgraad. Vooral bij espressokoffie. Gasten beoordelen koffie met een frisse smaak meestal als lekker.

Test de gekozen koffie verder op de eigen apparatuur. De hardheid van het water en de specifieke eigenschappen van de apparatuur kunnen de koffie iets anders doen smaken.

Ideale waterhardheid

‘Zet geen koffie van water dat u zelf nooit zult drinken’.

Paul Manetti van Laurentis