artikel

Smaak van koffie

Horeca

U moet een goed onderscheid maken tussen de kwaliteit van de koffie en de smaak. Natuurlijk zult u van de beste kwaliteit in principe ook de beste koffie kunnen zetten. Maar, de smaak en vooral de prijs moet het uitgangspunt zijn bij uw keuze van de koffie voor uw bedrijf. Het koffieconcept moet immers in […]

U moet een goed onderscheid maken tussen de kwaliteit van de koffie en de smaak. Natuurlijk zult u van de beste kwaliteit in principe ook de beste koffie kunnen zetten. Maar, de smaak en vooral de prijs moet het uitgangspunt zijn bij uw keuze van de koffie voor uw bedrijf. Het koffieconcept moet immers in uw bedrijfsvoering passen. Daarbij moet u rekening houden met de volgende factoren:

1) Koffiesoorten

De verschillende koffiesoorten van verschillende leveranciers hebben ook zeer verschillende kenmerken. Neem niet de eerste de beste koffie. Voor de gast is de koffie die u serveert een ‘merkloos’ product (anders dan bijvoorbeeld dranken, waarvan het etiket zichtbaar op tafel komt), hoewel enkele prominente en kwaliteitsbewuste leveranciers druppelvangers/onderzetters met hun naam meeleveren. Niettemin is het verschil in kwaliteit wel heel goed te proeven.Doorgaans zult u uw gasten geen keuze (kunnen) bieden in koffiekwaliteit, omdat u één merk voert. Daarmee laadt u dan ook een grote verantwoordelijkheid op uw schouders. Immers, u beslist voor de gast. Maak daarom uw keuze zeer bewust.

2) Eisen klant

Houd rekening met het soort publiek dat u in uw zaak krijgt en het moment waarop u de meeste koffie serveert. Aan de koffie in een chauffeurscafé (waar de bezoekers even willen bijkomen van een lange, vermoeiende rit) moet u andere eisen stellen dan in een toprestaurant, waar het kopje koffie de afsluiting van een fijne maaltijd betekent.

3) Omzetbevorderend

Koffie is een drank met een hoog bruto winstpercentage. Een goede keuze werkt omzetbevorderend en biedt uiteindelijk meer winst dan het beknibbelende op de inkoopprijs met een paar centen, waardoor u een minder lekker kopje koffie serveert en uw gasten vervolgens minder snel geneigd zijn een extra kopje te bestellen.

4) Brandingsgraad

Bij de keuze van de koffie moet u niet alleen letten op de melange, maar ook op de brandingsgraad (met name bij espressokoffie). Over het algemeen wordt koffie met een licht frisse smaak als lekker beoordeeld.Verder is het belangrijk de koffie ook op de eigen apparatuur te testen. Immers de hardheid (links naar hardheid) van het water en de specifieke eigenschappen van de apparatuur kunnen de koffie iets anders doen smaken.

Serveertip

Zorg dat de koffie altijd vers is en gooi de gezette koffie na 25 minuten weg.