artikel

Tips gastheerschap Thérèse de Boer

Horeca

De ontvangst Goed gastheerschap begint bij het ontvangen van gasten. Om te voorkomen dat het u ontgaat dat er gasten binnenkomen, kunt u bij de ingang van het restaurant een sensor aanbrengen. Als daar dan iemand langsloopt, gaat er binnen een belletje. U kunt uw gasten dan persoonlijk ontvangen. Op drukke avonden kunt u zelfs […]

De ontvangst

Goed gastheerschap begint bij het ontvangen van gasten. Om te voorkomen dat het u ontgaat dat er gasten binnenkomen, kunt u bij de ingang van het restaurant een sensor aanbrengen. Als daar dan iemand langsloopt, gaat er binnen een belletje. U kunt uw gasten dan persoonlijk ontvangen. Op drukke avonden kunt u zelfs besluiten om continu 1 personeelslid bij de deur te laten staan. Die kan dan de gasten ontvangen en placeren, een andere medewerker kan vervolgens het aperitief op te nemen. Die ontvangst is heel belangrijk. Er is voor uw gasten niets vervelender dan wanneer ze lekker uit eten gaan, zichzelf hebben opgetut, en ze komen in een restaurant aan waar ze verloren moeten zoeken waar ze moeten zijn. Bij sommige bedrijven staan gasten soms meteen midden in het restaurant; alle gasten staren ze aan en dan voelen veel gasten zich op z’n gemak.Voordeel van zo’n bel is ook dat u vrijwel nooit per ongeluk gasten binnen krijgt die niet hebben gereserveerd en gewoon maar zijn gaan zitten zonder dat u dat in de gaten had.

Orde in de garderobe

Een garderobe waarin de jassen op een ordelijke manier en volgens een bepaald systeem zijn opgehangen, heeft heel veel voordelen. U kunt dat doen met behulp van genummerde labeltjes. Die labeltjes zijn bij elke winkel in huishoudelijke artikelen of doe-het-zelfwinkel te koop. De nummers corresponderen met de tafelnummers.Gaals volgt te werk: voordat het diner begint, worden de ‘knaapjes’ aan de hand van de gastenlijst op tafelnummer opgehangen. Het aantal knaapjes per tafel is gelijk aan het aantal gasten dat voor die tafel verwacht wordt. Dat is tevens een extra controle op het aantal gasten waarvoor is gereserveerd. Bovendien hoeft u op die manier, als er een tafel vertrekt, niet te zoeken naar de jassen. Als de gasten bij de garderobe aankomen, staat er al iemand van de bediening met de juiste jassen klaar.

Placeren

Hoe gaat u om met gasten die hebben gereserveerd en voorkeur hebben voor een bepaalde tafel; of de tafel die ze krijgen aangewezen is niet naar hun zin? Meestal lossen de dingen zichzelf wel op, maar soms zult u moeten improviseren en de gasten hun plaats moeten wijzen.Er zijn altijd wel een paar tafels in het restaurant die minder in trek zijn. Daar is niets aan te doen. Wie het eerst komt, het eerst maalt; zo werkt dat nu eenmaal. En als er iemand het laatst reserveert is het wel uit te leggen dat hij geen aanspraak meer kan maken op de mooiste plek. Een vriendelijke uitleg helpt altijd: ‘We zitten helemaal vol, u was nog net op tijd met reserveren. U hebt dan wel niet de allermooiste tafel, maar we zullen ervoor zorgen dat het eten er niet minder om is.’ Kortom: geef er een draai aan en geef de gasten het gevoel dat je begrip hebt voor hun situatie. Als je begrip toont, krijg je er ook begrip voor terug.

Bij het plaatsen van de gasten – placeren heet dat in vaktermen – mag best even worden afgewacht. Kijk of ze er zelf uitkomen. Soms is het prettig om voorzichtig bij te sturen. Bijvoorbeeld als alle mannen aan de ene kant en de vrouwen aan de andere kant van de tafel gaan zitten. Dan past een voorzichtige suggestie: ‘Zou u het niet leuker vinden om een beetje te mixen?’ Maar voorzichtigheid en tact blijft geboden. Gasten zijn zelf baas.

Telefoontjes

Zeven van de tien keer wordt als je een restaurant belt alleen de naam van het restaurant genoemd door degene die de telefoon aanneemt. Beter is het als de persoon die zich achter die anonieme stem bevindt zich ook even bekendmaakt.Meestal gaat het bij zo’n telefoontje om een reservering. Het is dan belangrijk de naam van de gast te vragen en hoe laat hij komt. Ook een telefoonnummer vragen is handig. Mocht er iets gebeuren, dan kunt u de gast telefonisch bereiken. Ook navragen of er bijzonderheden zijn is belangrijk. Is er bijvoorbeeld sprake van een dieet, of zijn er andere zaken waarmee u rekening moet houden? Meestal zal de gast dat vanzelf al aangeven, maar even navragen kan toch geen kwaad.

Andere vragen kunnen zijn of de gast met het huisaperitief wil beginnen. Vooral als het om grote gezelschappen gaat is het belangrijk te weten of er iets klaargezet moet worden. En ook een goed idee: bel daags na het diner nog even op om te vragen of alles naar wens is geweest. Dat staat niet alleen heel attent naar de gast, u wordt er zelf ook wijzer van.

Verkopen, mag dat?

Gastvrouwen en gastheren zijn in wezen de verkopers van het restaurantproduct. Zonder enthousiasme gaat dat niet. Als de menukaart enthousiast wordt gepresenteerd en als er met enthousiasme over de gerechten wordt verteld, verkoopt het product zichzelf. Als je een leuk verhaal over een gerecht of over een wijn weet te vertellen, zal de gast al gauw reageren met ‘doet u dat maar’. Dat heeft niets te maken met proberen gasten iets aan te smeren. Het gaat erom dat je gasten adviseert en ze helpt iets mee te maken dat ze nog nooit eerder hebben meegemaakt en nooit eerder hebben geproefd. Gastvrouwen en gastheren met verstand van zaken en met een gedegen productkennis moeten gasten deelgenoot maken van de heerlijkheden waarvan zij op de hoogte zijn, maar die de gasten wellicht nog niet kennen.

Bij het adviseren van wijnen is dat vaak moeilijk. Je weet immers niet wat de gast aan de wijn wil besteden, en de prijzen van wijnen variëren nu eenmaal aanzienlijk. Het beste is de gasten de wijnkaart te geven en vanuit de kaart te adviseren. Ze kunnen dan zien welke prijs er achter de betreffende wijnen vermeld staat en een keus maken die past bij hun budget.

Bedrijfskleding

Je kunt er voor kiezen of niet, maar bedrijfskleding heeft zo zijn voordelen. Bedrijfskleding staat om te beginnen heel verzorgd. En voor de gasten is het ook prettig dat duidelijk zichtbaar is wie er in het bedrijf werkt en wie er te gast is. Voor grote bedrijven geldt dat nog meer dan voor kleine bedrijven.Er zijn altijd mensen die er door het dragen van bedrijfskleding beter uitzien. Niet iedereen beschikt over de gave zich smaakvol te kleden. Door bedrijfskleding te verstrekken heb je dat als ondernemer zelf in de hand. Onderschat ook het psychologisch effect niet: eenmaal in het juiste pak gestoken is iedereen er klaar voor en kan de ‘show’ beginnen.