artikel

Zaterdag zak patat, zondag Happy Meal

Horeca

Zo’n twee miljoen Nederlanders eten tenminste een keer per week in een snackbar of ander fastfoodrestaurant. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK Panelservices naar Foodservice, waarin de cafetariabranche ook veelvuldig voorkomt. Snackkoerier diepte het uit en GfK-Foodservice manager directeur Rien de Koning bespreekt kansen en bedreigingen.

Quick Service is voor GfK Panelservices eigenlijk de naam voor de snackbranche. Het onderzoeksbureau heeft een eigen indeling van de horeca. Onder Quick Service vallen de snackbars, lunchrooms en ijssalons, maar ook fastfoodrestaurants als McDonald’s en Kentucky Fried Chicken. De snackbars nemen van de Quick Service dan weer bijna een kwart in.

Terug naar overzicht

Onlangs presenteerde GfK-directeur Rien de Koning op het 4e Nationaal Congres Foodservice in Den Bosch het rapport ‘Foodservice en foodretail eensgezind in beeld (geheel 2004)’. Een hele mond vol, maar het belang ervan laat zich gelden voor deze sector, omdat er opvallende informatie uit te halen is. Aan het onderzoek (digitaal en schriftelijk) deden overigens 15.000 consumenten van 12 tot 70 jaar mee.

De totale omzet van foodservice bedroeg volgens GfK vorig jaar 16,4 miljard, waarvan 11,8 miljard voor de horeca (72%). Quick Service neemt tien procent van de omzet van de foodservicemarkt in, wat neerkomt op ongeveer 1,65 miljard euro. Voor het cijfer achter voornoemde komma (6,5 miljoen euro dus) zorgen de snackbars. Als gekeken wordt naar het thema ‘Waar eet de Nederlander in de week?’, dan ‘doet’ Quick Service bijna 15 procent. Officieel: 14,9% van personen van 12 tot 70 jaar (=13,5 mln.) eet tenminste één keer per week bij een snackbar of een ander fastfoodrestaurant (= 2 mln.).

Zondigen’

Volgens de onderzoekers is het weekend (nog altijd) het moment van ‘zondigen’. Op zaterdag gaan de consumenten vaker naar de ‘Nederlandse’ snackbar. Zoals de grafiek laat zien is vrijdag voor de snackbars ook een goede dag. Op zondag wordt juist de grote M en andere ‘Amerikaanse’ fastfoodketens bezocht. ‘Overigens wil McDonald’s de term fastfood in het vervolg vermijden’, aldus De Koning.

Op zondag eet ruim twee procent van Nederland in Quick Service. [Jeanette, diagram PP blz. 14] Dat komt neer op zo’n 270.000 personen. Een ogenschijnlijk laag aantal, maar dat ligt mede aan de leeftijd van de respondenten (tussen 12 en 70 jaar). De echte jongeren worden dus gemist.

Evenals de afhaalmaaltijden, die in het weekend 40% hoger liggen dan doordeweeks’, licht De Koning toe. ‘Op zaterdag zien we overigens dat veel jeugd naar de traditionele cafetaria gaat. Op zondag is het bezoek aan bijvoorbeeld McDonald’s voor de ouders vaak een uitstapje met de kinderen.’

Het avondeten op zondag wordt door 1,1% (150.000 personen) gegeten in het Quick Servicekanaal, 1,4% (190.000) doet dat op zaterdagavond, terwijl 1,6 procent (218.000) daar de lunch nuttigt. Op zaterdag wordt overigens 17% van alle consumptiemomenten buitenshuis verkregen.

Eetmomenten

Als naar de eetmomenten per periode van de dag wordt gekeken, valt op dat Quick Service bij het ontbijt (uiteraard) magertjes scoort. Er zijn nou eenmaal maar weinig mensen die ’s morgens snacks nuttigen. In de loop van de ochtend is er een lichte stijging te zien. Het aantal eetmomenten in de Quick Service tijdens ‘Lunch’, ‘In de loop van de middag’ en ‘Avondeten’ ligt op een ongeveer gelijk percentage (± 6%).

Verder stelde GfK ook de vraag of ‘eten buitenshuis in het weekend minimaal anders is dan thuis’? ‘Dan blijkt dat snacks door de week nauwelijks op tafel komen (thuis en buitenshuis). Ze verschijnen in het weekend zowel thuis als buitenshuis. Dit geldt ook voor ijs, maar ijs is in het weekend buitenshuis nog veel sterker’, aldus De Koning.