artikel

Spelregels

Horeca

Hoe gaat het in zijn werk? Ruim twintig juryleden trekken dit voorjaar en deze zomer als mysteryguest door het land en bezoeken honderden cafetaria’s. Van ieder bezoek wordt tot in detail verslag gedaan en op basis daarvan ontstaat een eerste rangschikking. Daarna begint de tweede ronde. Andere juryleden gaan nogmaals op pad om te checken […]

Hoe gaat het in zijn werk?

Ruim twintig juryleden trekken dit voorjaar en deze zomer als mysteryguest door het land en bezoeken honderden cafetaria’s. Van ieder bezoek wordt tot in detail verslag gedaan en op basis daarvan ontstaat een eerste rangschikking. Daarna begint de tweede ronde. Andere juryleden gaan nogmaals op pad om te checken of de goed scorende bedrijven echt wel een plaats in de top van de ranglijst verdienen. Opnieuw wordt daarvan een rapport gemaakt. Zo ontstaat een tweede, wederom voorlopige ranglijst. En dan volgt een derde ronde. Toppers worden openlijk bezocht door een afvaardiging van de jury om de uiteindelijke ranglijst te bepalen.

Wat zijn de criteria?

Het uitgangspunt is de consument. Door diens ogen probeert de jury continu te kijken. Wat zou voor een consument nou een topcafetaria zijn? Die waar lekkere kroketten en vers gebakken, knapperige frites worden verkocht. Natuurlijk. Maar ook die waar het personeel zijn stinkende best doet om het de klant, of zo u wilt gast, naar de zin te maken, Die waar het er fris en schoon uitziet, waar netjes wordt gewerkt, waar de toiletten, de tafels en de stoelen schoon zijn, waar aandacht is besteed aan ex- en interieur. Die waar je je als gast welkom voelt. Waar je graag nog eens terugkomt. Het soort bedrijven dus dat u in 2006 in de top van de ranglijst aantrof.

Waarom sta ik zo laag?

Voor veel ondernemers zal het misschien verbazingwekkend zijn zichzelf, of die ene collega, straks op een bepaalde plaats terug te vinden. ‘Wat sta ik laag!’ ‘Hoe kan het dat die-en-die hoger staat dan ik!’ ‘Waarom staat cafetaria X niet in de lijst?’. We kunnen ons al uw vragen voorstellen. Het is ook geen eenvoudige taak om cafetaria A met cafetaria B te vergelijken. De een heeft zalige frietjes en kroketten, maar helaas wel wat ongeïnteresseerd personeel. De ander had dat weer juist prima voor elkaar, maar mag zijn zaak wel eens een verf- of poetsbeurt geven.

Waarom net op die ene dag?

Op basis van alle puntentellingen, wegingen en overwegingen, somscores, percentages en rapportcijfers komen we uiteindelijk tot een Top 100. Waarover vast weer heel wat discussie mogelijk is. Het gaat immers om momentopnames, zelfs in het geval dat een cafetaria drie keer door verschillende juryleden is bezocht. Maar dat het een momentopname betreft, mag natuurlijk nooit als excuus dienen om laag, of helemaal niet in de lijst te staan. Een echt goede cafetaria heeft zijn zaken altijd op orde, ongeacht het moment van de dag, ongeacht het humeur van zijn medewerkers en ongeacht het weer, de drukte, of andere omstandigheden.