artikel

Media Plaza Utrecht volledig nieuw

Horeca

Nieuwe futuristische congresruimtes in de Jaarbeurs. Directeur Misset Catering kreeg een unieke preview in Media Plaza.

Media Plaza Utrecht volledig nieuw

» Bekijk hier de fotoreportage

Eigenlijk zou de concertreeks van Marco Borsato’s Wit Licht niet in de Gelredome in Arnhem gehouden moeten worden, maar in de nieuwe Media Plaza in Utrecht. Want terugkerende thema’s daar zijn namelijk Wit en Licht. Waar tot eind vorig jaar in de Jaarbeurs loze ruimtes waren, zijn eind augustus op ruim 3500 vierkante meter zeven nieuwe zalen verrezen. Investering: 7,5 miljoen euro. De ruimtes hebben ieder een eigen naam, maar een algeheel verbindend thema; Vuur en IJs. Zalen luisteren naar namen als Neon, Spark en Laser.

De grootste, Polar, is de meest indrukwekkende. Met een transparant reuzedak dat door gebruik van het speciale materiaal teflar maar 80 kilogram weegt. Met een akoestiek die volgens deskundigen cutting edge is. Met hypermoderne visuele apparatuur. Met honderden meters led-verlichting die de witte arena (‘Borsato, eat your heart out’) kan veranderen naar iedere gewenste ‘mood’

Standaard luxe catering

Wat betreft catering zullen de congresgangers ook verrast worden. ‘Geen Maria-kaakjes’, zegt Zapantoulis met enig gevoel voor understatement. Er is een standaard arrangement catering. Een luxe arrangement, wordt benadrukt. ‘We willen iedereen hetzelfde niveau meegeven.’ Operationeel directeur Kees Aalbers vult aan: ‘Het vergaderarrangement verrast, verfrist, verwent en verzorgt. Zo worden de gasten in de ochtend ontvangen met een keuze uit diverse koffiespecialiteiten en hoogstaande patisserie.’

Ook de middagbreak is speciaal samengesteld: vitamines via vruchtensappen en vers fruit, een steeds wisselende ijsverrassing en tenslotte pure verwennerij met chocolade. Goed voor het vlot verlopen van de laatste vergaderloodjes. Voor de lunch en de borrel hebben de gasten een keus uit drie verschillende varianten. ‘Speciaal geserveerd voor de individuele klant en natuurlijk op het moment dat het beste past in hun schema. Uiteraard is maatwerk altijd mogelijk’, aldus Aalbers. ‘Indicatieprijs voor ochtendarrangement is € 12,50 en voor het dagarrangement € 24,50. Prijzen van lunches variëren van 26 tot 29 euro.’

’Bovenkant markt’

Zapantoulis: ‘We mikken met de nieuwe Media Plaza op de bovenkant van de markt. We hebben al congressen voor bijvoorbeeld Deloitte en Bijenkorf georganiseerd. Maar er staan ook diners op het programma. Relais Restaurants en het Nederlands Centrum voor Directeuren zullen in Media Plaza galadiners houden.’

Op 8 september a.s. is de officiële opening met de brancheborrel van Misset Catering’s zusterblad FZ. Maar op 6 september houdt de Jaarbeurs eerst nog haar eigen feest in Media Plaza. Het motto: Dream your plaza. ‘Daarin belichten we de koers die we met Jaarbeurs hebben gezet naar 2015. Dan moet rondom ons complex hét dorpsplein van Nederland zijn ontstaan. Met leisure, zoals een bioscoop, beurs en congresfaciliteiten, een hotel en een foodcourt van 3000 vierkante meter. Het idee vindt z’n oorsprong in de Agora, het Griekse dorpsplein’, aldus de Griek van geboorte. Zapantoulis zal in 2015 ook Marco Borsato wel een keer hebben mogen begroeten in Media Plaza.

Media Plaza (Jaarbeurs Utrecht)

Architect: 123DV (Liong Lie)

Bouwer: Vios

Beeld & Geluid: Heuvelman Sound & Vision

Partners: Osram (licht), Samsung (notebooks) en Franken (koffie).

Tekst en Foto’s: Hans Schmeinck