artikel

Unilever Nederland: Samen werken aan waarde creëren

Horeca

In de categorie Zuivel & Fruit dranken heeft Unilever Nederland de eerste plaats behaald op innovatiekracht. Innovatie staat dan ook erg hoog op de agenda. In een complexe markt als Foodservice is samenwerking belangrijk om waarde te kunnen creëren. Fabrikant, groothandel en outlet hebben immers voor het grootste deel dezelfde belangen.

Unilever Nederland: Samen werken aan waarde creëren

Juist door de complexiteit van de foodservicemarkt is samenwerking tussen de verschillende schakels in de keten essentieel. Het is dan ook goed dat dit gestimuleerd wordt met de uitreiking van de Foodservice Award, aldus channel marketing manager Aleks Fiege. ,, De out of home markt is voor Unilever erg belangrijk. Miljoenen consumenten bewegen zich dagelijks in de foodservicemarkt en besteden een groot deel van hun tijd en uitgaven buitenshuis. Naast de commerciële kansen die dit biedt, kunnen we in de foodservicemarkt consumenten op een andere manier in contact komen met onze merken. Unilever Out of Home richt zich op deze markt met specifieke concepten. Een groot deel van de budgetten wordt in de foodservice markt besteed.” Unilever is in de out of home markt actief

met ijs, Lipton Ice Tea , Knorr Vie, Adez, Cup a Soup. In de ijscategorie is er een breed pallet aan concepten zoals OLA, Carte d’Or, Swirl’s en Ben & Jerries. ,,Het behalen van de eerste plaats in de categorie Zuivel & Fruitdranken is mede te danken aan de sterke introducties van Knorr Vie en Adez in de Zuivel & Fruit. Met dit soort nieuwe concepten kunnen we voor de hele keten echt waarde toevoegen,

nieuwe marktsegmenten aanboren en veel consumenten bereiken.”

Verdere groei creëren

Fiege geeft aan dat Unilever verkoop ziet als het helpen van de klant bij het behalen van zijn doelstellingen. ‘Samenwerking is hierbij essentieel. Fabrikant, groothandel en outlet hebben voor het grootste deel dezelfde belangen. Om goed te kunnen samenwerken is vertrouwen in elkaar en onderling begrip noodzakelijk. Dit vertrouwen en begrip willen nog wel eens ontbreken waardoor er inefficiëntie in

de foodservicemarkt aanwezig blijft. Dat kunnen nog verbeterslagen in gemaakt worden. Onze focus blijft verder liggen op het creëren van groei, voor onze klanten en voor onszelf. In 2008 zullen wij doorgaan met het vitaler maken van onze producten. Er staan een aantal grote introducties op stapel die zoals men van Unilever gewend is fors in de media ondersteund zullen worden.”