artikel

Keukenhof

Horeca

Een drukke dag voor cateraar Compass tijdens de jaarlijkse Bloemencorso van De Keukenhof. Een verslag inclusief fraaie foto’s.

Keukenhof

Compass verzorgt al 17 jaar de f&b op de Keukenhof. De cateraar, of liever de divisie Eurest Leisure, moet de omzet op het attractiepark in relatief korte tijd maken. Verantwoordelijk manager René Niemarkt: ‘Wij draaien hier in negen weken tijd een omzet die net zo groot is als die van sommige bedrijven in een jaar.’ Zei halverwege april nadat hij als cateringmanager de titel Baas van het Jaar wegkaapte voor de neus van twee directeuren.

Over de hoogte van de omzet mag Niemarkt geen mededelingen doen. Ook niet over de gemiddelde besteding. Wel weet hij dat van de ongeveer 840.000 Keukenhof-bezoekers 70 procent iets te eten of te drinken haalt. Dat kan dan in onder meer vier grote restaurants, een poffertjeshuis, een snacksalon, het (Olympisch) themacafé, de ijsshop van Swirls, het Family Pizzahouse en bij veel mobiele caterpunten. Daar worden bijvoorbeeld broodjes beenham, worst en ijs aan de man gebracht. In de weekenden ziet Niemarkt een verschuiving. ‘Dan is het publiek wat jonger en ligt de besteding hoger.’

Beleving

‘Kwaliteit staat voorop, dus alleen vers schepijs, vers fruit en ter plaatse gemaakt sappen en het beste vlees. We willen geen concessies doen aan de kwaliteit’, aldus Niemarkt. ‘Daarom hebben we gekozen voor de kwaliteit van de Al Capone’s pizza’s, nieuw dit jaar.’ Volgens Niemarkt kreeg Danny Galiart van Al Capone’s de opdracht omdat hij ook voor ‘beleving’ kan zorgen. ‘Dat is op de Keukenhof natuurlijk verschrikkelijk belangrijk.’ Vanwege de drukte rond de Bloemencorso (vrijdag 30.000, zaterdag 53.000 en zondag 35.000 bezoekers) worden mobiele cateringwagens ingezet om de pizza’s te verkopen.

De kwaliteitsstandaard van Niemarkt/Compass resulteert wel in bovengemiddelde verkoopprijzen. ‘Dat is verdedigbaar gezien de gastvrijheid en de bloemenpracht.’ Volgens Niemarkt vervult de Keukenhof met de catering- of horecafaciliteiten een ‘voortrekkersrol’. Dat wordt zeker op prijs gesteld door de vele internationale gasten, goed voor de helft van het totale bezoekersaantal. ‘Uniek’, aldus de Baas van het Jaar. ‘Maar het is ook kritisch publiek.’

Niemarkt en zijn team (± 250 medewerkers) hebben ook de Aziaten voor zich gewonnen. Zij gaven tot voor kort minder uit aan f&b in vergelijking met pakweg Amerikanen, Britten en Italianen. De oplossing lijkt te simpel voor woorden. ‘We serveren sinds kort ook rijst bij gerechten.’ Niemarkt blijft op zoek naar nieuwe concepten die de f&b omzet op de Keukenhof kunnen verbeteren. ‘Dat moeten wel partners zijn die ons willen ondersteunen en mee willen denken.’

Klik hier voor foto’s van de keukenhof en de catering.