artikel

Aantrekkelijke presentatie loont

Horeca

Cafetariahouders kunnen meer doen met hun snackpresentatie in de vitrine. ‘Daardoor is er meer omzet uit snacks te halen’, adviseert Moniek Provoost van snackfabrikant Coldfood. ‘Richt hem aantrekkelijker in. De nepblaadjes sla zijn echt taboe.

Een goede productaanduiding is daarbij onontbeerlijk. ‘Aan het uiterlijk herkent de gast bijvoorbeeld niet welke kroketten er zijn als vitrinekaartjes ontbreken. Gasten zullen dan sneller “gewoon” om een kroket vragen, terwijl ze anders wellicht voor een kroket met meer marge zoals Van Dobben- of Kwekkeboom kiezen.’ Coldfood heeft promotie materialen als vitrinekaartjes, houders voor tafelkaarten, posters en stoepborden beschikbaar.

Supermarkt snoept omzet af

De fabrikant helpt cafetariahouders graag bij het opzetten van acties. Het valt Provoost op dat sommige ondernemers erg actief zijn. ‘Die kloppen al een jaar van te voren bij ons aan.’ Er moet voor de fabrikant wel een goede reden zijn, zoals verwachte bezoekersaantallen, om mee te werken. ‘We willen natuurlijk onze merken promoten zodat gasten bij een vervolgbezoek daarvoor kiezen.’

Ondanks dat de sector het moeilijk heeft hebben cafetaria’s absoluut toekomst. ‘Maar dan moeten ze niet stil blijven zitten. Als ze een goed en gevarieerd product in een gezellig en schoon bedrijf aanbieden zijn er kansen genoeg.’ Met snackmenu’s is volgens Provoost winst te halen. ‘Serveer ze bijvoorbeeld met sla.’ Want om meer snacks te verkopen moeten cafetaria’s ook meer gezonde producten aanbieden. ‘Zo trek je weer gezinnen en groepen binnen waarvan er bijvoorbeeld één aan de lijn is, of wat anders wil. Dan biedt je elk wat wils.’

Top 5 best verkochte snacks van Coldfood

  • 1.Rundvleeskroketten
  • 2.Kalfsvleeskroketten
  • 3.Kaassoufflé
  • 4.Bamihap
  • 5.Satékroket