artikel

Binnen paar jaar 20 Fresh & More’s

Horeca

Albron heeft grote plannen met het nieuwe concept Fresh & More. Donderdag werd de eerste gepresenteerd op het hoofdkantoor van Rabobank Nederland in Utrecht. Hogescholen en universiteiten tonen al interesse in de versformule.

Binnen paar jaar 20 Fresh & More’s

Volgens commercieel directeur Peter Visscher moeten er binnen een paar jaar 20 Fresh & More-vestigingen zijn. De tweede Fresh & More volgt al snel bij het Amsterdam Medisch Centrum. Dat vrij toegankelijk is voor alle publiek. Albron zal behalve ziekenhuispersoneel ook bezoekers en patiënten verwelkomen. Ofwel bijna een horeca-exploitatie. Visscher sluit niet uit dat het concept op termijn in het straatbeeld is te zien. Frappant is dat Fresh & More geënt is op formules die Visscher zag in Amerika, bijvoorbeeld Eatzi’s.


De nadruk van de nieuwe formule ligt op vers, gezond, genieten en gemak en het basisassortiment bestaat uit de 4 S’en: Salades, Sandwiches en Smoothies & Sappen.

Medewerkers kunnen ieder moment van de dag (8.00-16.00 uur) bij Fresh & More terecht voor onder meer ter plaatse gemaakte maaltijdsalades, versgeperste sappen en smoothies en sandwiches.

Take away

Albron ontwikkelde Fresh & More samen met de bureaus Studio Linse en Horequip. Het is een extra f&b outlet onder het bedrijfsrestaurant, waar voorheen een ietwat donker directierestaurant zat. Albron wil met het concept inspelen op de meerdere eetmomenten die een consument op een dag heeft. ,,Medewerkers kunnen hier hun ontbijt halen, maar ook broodjes voor onderweg meenemen of een maaltijdsalade voor thuis. We zijn erg gericht op take away’’, aldus Visscher.

De formule zou ook geen omzet afsnoepen van het bedrijfsrestaurant, maar ‘een nieuwe doelgroep en markt aanboren’. Met de formule gaat Albron dan ook de concurrentie aan de met talrijke horeca in de buurt, zo is La Place en winkelcentrum Hoog Catharijne om de hoek.

De fris ogende formule wordt door Visscher bestempeld als ‘I-Pod-achtig’ en wordt dagelijks bemand door twee à drie cateringmedewerkers. ,,We gaan onze mensen ook opleiden om dit concept goed te kunnen runnen. Hier is een andere standaard dan in een regulier bedrijfsrestaurant.’’

Exploitabel

Visscher: “Om het exploitabel te krijgen moet er tenminste een gemiddelde besteding van rond de € 4,50 zijn”, geeft Visscher aan. Veel traffic is dus nodig. Vandaar dat Fresh & More niet snel ingezet zal worden op locaties met pakweg een paar honderd pandbewoners. Zo telt Rabobank ongeveer 2000 pandbewoners.

Onder de werknemers blijkt de saladecounter (Pick ’n Mix) een hit. De gast kiest salade, toppings (bv. zalm, eieren, spinazie, tonijn) en dressing en laat deze bereiden door een medewerker. Luxe. Aan zo’n supersalade zit wel een prijskaartje van zo’n zes euro.

Welhaast op dezelfde plek verrijst in 2010 het nieuwe kantoor van Rabobank. Catering wordt een belangrijk onderdeel van de innovatieve filosofie van het Nieuwe Werken bij de bank. Rabobank ziet Fresh & More als een eerste vingeroefening voor wat straks in het nieuwe state of the art kantoor gaat komen.