artikel

Meer denken in concepten

Horeca

Innoveren in snacks is alleen praktisch gezien al moeilijk, stelt, Aloys Meinema van Mora: ‘Fabrikanten moeten innoveren vanuit hun productiecapaciteit en dat valt voor meeste van hen niet mee. Kijk je naar trends in snacks, dan denk ik eerder aan het gegeven dat in het out-of-home kanaal steeds meer in concepten wordt gedacht in plaats van het aanbieden van een losse snack.

‘Je kunt wel roepen dat uit onderzoeken blijkt dat bijvoorbeeld sla een hamburger beter doet verkopen, maar beter is het om bijvoorbeeld een compleet concept aan te bieden aan de ondernemer waar alles al in zit. De cafetariahouder heeft dan voldoende handvaten om het product te verkopen en voor de klant ontstaat er een stuk beleving,’ meent Meinema.

Menuutjes verkopen

Hij denkt dat fabrikanten in alle takken de laatste jaren teveel de focus hebben gelegd op het schrijven van orders ‘Daar help je de cafetariahouder uiteindelijk niet mee’, stelt Meinema. ‘Wij zijn daarom begonnen met een andere aanpak. We willen met acties cafetariahouders handvaten bieden om meer klanten vaker naar de zaak te trekken. We zullen cafetariahouders moeten overtuigen dat het beter is om bijvoorbeeld vijftien nieuwe klanten te krijgen dan een gratis doos snacks ter waarde van vijftien euro.’

De cafetaria’s kunnen overigens nu ook al iets doen om de snackverkoop te bevorderen. ‘Laat wachtende mensen eens iets proeven. Dat kun overigens op twee manieren bekijken. Ten eerste kun je zeggen: De doos kost me tien euro en dat geef ik weg. Je kunt ook zeggen: “Ik wil hiermee beleving in de zaak creëren.” Laat de mensen maar proeven zodat ze het waarschijnlijk gaan kopen.’

Slotboodschap? Meinema: ‘Ik hoop dat cafetariahouders positief blijven over ondernemen en niet afwachten.’

Top 5 best verkochte snacks van Mora

  • 1. Kipkorn
  • 2. Pikanto
  • 3. Viandel
  • 4. Kipfingers
  • 5. Kipburger/Loempia Excellent