artikel

Menuutjes verkopen

Horeca

‘Naar kipsnacks komt steeds meer vraag. Daar verkopen we er meer van’, verwoordt Nanette de Graaf van Vanreusel Snacks haar ervaringen uit de markt. ‘En de vraag naar concepten voor kant-en klare-maaltijden neemt toe.’ De fabrikant is zeker van plan daar in de nabije toekomst op in te spelen. ‘We zitten echter nog in een beginfase. We zijn een nieuwe fabriek aan het bouwen. Die is aan het eind van het jaar klaar. Dan hebben we de capaciteit om aangepaste producten te gaan maken.

Cafetaria’s kunnen met menu’s meer verkopen. ‘Dan moet je ze aantrekkelijk opmaken en op foto’s en displays laten zien.’ Ze ziet veel ondernemers die hier al creatief mee bezig zijn. Maar de verschillen zijn groot, er ontstaat een tweedeling. ‘Er zijn ondernemers die passief zijn. Die willen die “flauwekul” niet.’ Ze kent ook actieve ondernemers. ‘Als het een week minder is voeren ze al actie en maken flyers die ze aan de klanten meegeven.’

Zaterdag zak patat, Zondag Happy Meal

Vanreusel geeft ondersteuning zoals promotiemateriaal als tafelkaartjes en dergelijke. Daarnaast heeft het bedrijf een actie voor de cafetariaklant. Die krijgt bij aankoop van onze snacks een deelnameformulier. ‘Daar zijn reizen mee naar Spanje te winnen.’ Om cafetariahouders aan te sporen daar actief mee om te gaan krijgen zij dezelfde reis aangeboden die de klant wint. Ook voor eigen cafetaria-acties is er naast de gebruikelijke sponsoring ook productenondersteuning. ‘We stellen prijzen beschikbaar voor een kleurwedstrijd of zetten een grabbelton neer als een cafetaria een feestje heeft te vieren.’

De goede cafetaria heeft zeker toekomst, aldus De Graaf. ‘Zorg voor een nette en gezellige zaak met een goed assortiment.’ In de prijsstelling van sommige bedrijven ziet ze wel een gevaar. ‘Zorg dat je niet te duur bent. Rendement kun je ook in de gaten houden door scherp in te kopen.’

Top 5 verkochte snacks Vanreusel

  • 1 Frikandel
  • 2 Hamburger
  • 3 Cervela
  • 4 Gehaktballen
  • 5 Kalkoenstick