artikel

Portiecontrole wordt belangrijk

Horeca

Eén van de boodschappen van Buitenhuis Snacks aan de cafetariaondernemers is ‘let op de portiecontrole’. Buitenhuis heeft zelf een keur aan producten, maar ontwikkelt voorlopig geen nieuwe snacks.

Wél wordt aan productverbetering gedaan, vertelt Maaike van den Hurk, marketeer bij ‘de specialist in minihapjes’. ‘We hebben onze bami- en nasisnack na zo’n 20 jaar aangepast. Aan de smaak zoals mensen die thuis beleven als ze bami of nasi maken, meer gekruid en met een andere structuur.’

Volgens Van den Hurk zijn er weinig echte nieuwe trends te ontdekken in de snackbranche. ‘Wel speelt het thema ‘gezondheid’ al jaren. Daar spelen wij op in door gebruik van soja in plaats van vlees in onze bami en nasi. Maar ook zien we dat mensen in plaats van vlees kaas kiezen.’ En dat komt Buitenhuis, met een ruim aanbod in kaashapjes en tosti’s, uiteraard niet slecht uit.

Aantrekkelijke presentatie loont

Bij ‘gezondheid’ hoort volgens de marketeer ook het fenomeen portiecontrole. ‘Dat zouden de cafetariaondernemers goed in de gaten moeten houden. En spring er op in met menu’s voor eenpersoonshuishoudens. Andere tips? Menu’s zonder vlees, zonder het meteen vegetarisch te noemen, mensen nieuwe producten laten proeven en lunch- en dinerklanten beter bedienen middels folders.’

Buitenhuis (ooit zelf een cafetaria!) bedient het totale foodservice-kanaal. Omdat zij bijna alleen leveren aan grossiers, weet Van den Hurk ook niet hoeveel Buitenhuis-snacks naar de cafetaria’s gaan. En vanwege een relatief kleine buitendienst is er weinig ondersteuning op gebied van marketing en promotie. Desalniettemin staan op de site www.buitenhuis.nl een aantal tips en suggesties waar cafetariaondernemers hun voordeel mee kunnen doen.

Top 5 best verkochte snacks van Buitenhuis

  • 1.Kipnuggets
  • 2.Bami
  • 3.Nasi
  • 4.Hamburger
  • 5.Kaasburger