artikel

Vegetarische snacks hebben goede communicatie nodig

Horeca

Onder invloed van de vleescrisis (BSE, varkenspest) kiest de Nederlandse consument er vaker voor om het stukje vlees af en toe te laten staan. Volgens de Nederlandse Vegetariërs Bond blijkt uit onderzoek dat 23 procent van de bevolking tot deze groep parttime vegetariërs gerekend kan worden. Naar schatting van deze vereniging telt Nederland 700.000 fulltime vegetariërs. Een doelgroep waar voor cafetariaondernemers en snackfabrikanten wellicht extra omzet is te behalen.

De vraag is of het voor cafetariaondernemers zinvol is om deze groep niet-vleeseters actief te benaderen? Aan de ene kant betreft het een groeiende groep consumenten die waarschijnlijk op dit moment hun heil overwegend op andere plekken in het out-of-home kanaal zoeken. Aan de andere kant zullen vegetariërs bij trek in een snelle hap niet als eerste aan de cafetaria denken.

Hans Bosch, woordvoerder van de Nederlandse Vegetariers Bond (NVB), is van mening dat het wel degelijk zin heeft voor cafetaria’s om vegetarische snacks in het assortiment op te nemen. ‘Een snackondernemer moet dit dan wel duidelijk communiceren. De gemiddelde vegetariër denkt dat er alleen een kaassoufflé verkrijgbaar is.’

Ook dient de cafetariahouder duidelijk te maken dat hij in plantaardig vet frituurt. ‘Dat is misschien wel gemeengoed, maar voor vegetariërs is dat niet direct voor de hand liggend.’ Volgens Bosch hebben veel vegetariërs er niet zoveel moeite mee dat er ook vleeshoudende snacks in dat plantaardig vet worden gebakken. Hoewel minder dan de gemiddelde consument, bezoeken vegetariërs zeker fastfoodzaken, denkt hij. ‘Vegetariërs eten ook samen met niet-vegetariërs en komen dan dus ook in fastfoodbedrijven.’

De NVB hanteert een lijst met namen van horecabedrijven die vegetariërvriendelijk zijn. Cafetaria’s komen daar niet op voor. ‘In het algemeen wisselt het assortiment te snel. Dan kunnen wij onze informatie niet up to date houden’, geeft Bosch als verklaring.

Kanttekening

Snackfabrikanten zijn ervan overtuigd dat er groei zit in de markt voor vegetarische snacks. Wel maken zij allen de kanttekening of een snack als zodanig gepromoot moet worden.Snackfabrikant Beckers vermijdt het begrip vegetarisch in haar reclame-uitingen, vertelt Annemiek Haas.

‘Uit ons onderzoek onder consumenten en horecaondernemers blijkt ook dat dat beter is. Bovendien vallen onze groentesnacks voldoende op als vegetariërs de snackbar binnenkomen.’ Haas is van mening dat vooral het aantal parttime vegetariërs zal toenemen. ‘Deze groep associeert zich niet met het label vegetarisch.’ De fabrikant speelt daar op in met nuggets en mini-loempia’s gevuld met groenten. De producten worden als groentesnack gepromoot en niet als vegetarisch.

Peter Laan van Exellent Food en Snacks betwijfelt ook of de honderd procent vegetariër wel een aparte doelgroep is. ‘Door de vleescrisis slaan steeds meer mensen een dagje het vleesgebruik over. Dat maakt de doelgroep veel groter. Dan moet je wel voor een snack zorgen die dezelfde smaak heeft als een gelijksoortige snack met vlees. Zoals onze Goodbite kroket, die overigens zelfs geschikt is voor veganisten.’

BeGood Food uit Sprang Capelle is een fabrikant van uitsluitend vegetarische producten waaronder een aantal snacks. Woordvoerder Addi Smetsers verwacht dat het aandeel van vegetarische snacks in de cafetaria zal toenemen. Zelfs Smetsers denkt dat de producten niet als zodanig gepromoot moeten worden. ‘Dat schrikt een groot deel van de consumenten af. Een vegetariër vraagt toch wel of een product vegetarisch is als dat bijvoorbeeld onder de naam groentemedaillon wordt verkocht. Je moet de nadruk vooral op ‘nieuw’ leggen.’

Assortiment

Het samenwerkingsverband Smulwereld richt zich niet specifiek op vegetariërs als doelgroep, vertelt Angelique Stroot. ‘Cafetariaondernemers hebben bij ons veel vrijheid en kunnen daar wel zelf hun assortiment op aanpassen.’ In mei en juni heeft de keten een actie met een groenteconcept van snackfabrikant Beckers. ‘Daarmee richten we ons niet specifiek op vegetariërs maar op die veel grotere groep die eens een vleesloze dag wil.’ Stroot denkt dat vegetariërs moeilijk zijn te benaderen via de cafetaria. Bovendien denkt zij dat kreten zoals vleesvervangend en vegetarisch de ‘normale’ consument afstoot.

Cafetaria Het Trefpunt in Apeldoorn en Eethuisje Mico uit Sprang-Capelle voeren een ruim assortiment vegetarische snacks. Bij beide bedrijven worden de snacks zelfs in een aparte ketel in plantaardig vet afgebakken. Zowel Marco Oosterhout van Mico als Reinard van Baak van Het Trefpunt zijn van mening dat de vegetarische snacks een klantentrekker zijn. Bij Van Baak maakt het aandeel vegetarisch inmiddels 15 procent van de omzet uit. De klantenkring van Het Trefpunt breidt zich vooral uit door mond-tot-mond reclame.

‘Iedere vegetariër kent wel een andere vegetariër. Het is moeilijk en duur om het op een andere manier kenbaar te maken.’ Van Baak is blij met de introductie van groentesnacks. ‘De naam groentesnack is goed, want veel vleesetende klanten nemen eerder een groentesnack dan een vegetarische snack.’ Een breed assortiment vegetarische snacks invoeren, gaat volgens Van Baak niet zomaar. ‘Het ligt aan het type zaak en aan het personeel. Als de medewerkers ook enthousiast zijn, kunnen ze het beter verkopen. Vegetarische snacks moet je actief verkopen.’

Marco Oosterhout voert naast vleeshoudende snacks een flink assortiment aan vegetarische snacks en maaltijden. ‘Ik heb vijf vegetarische schotels op mijn menu staan, maar ik kan er zo twintig maken. Met quorn heb je bijvoorbeeld veel mogelijkheden.’ De vegetarische snacks en maaltijden zijn een klantentrekker, maar geen super omzetmaker. ‘Er zijn klanten die speciaal hier komen voor de vegetarische snacks en maaltijden. Andere klanten proberen het geregeld ter vervanging van de reguliere snacks of maaltijden.’

Fabrikanten spelen voorzichtig in op de vegetarische markt. In het algemeen is er huiver de term vegetarisch te gebruiken in de cafetaria èn bij fabrikanten. Dat zou de (parttime vegetarische) consument afschrikken. Als een cafetaria met vegetarische producten wil scoren, vergt dat een lange adem. Bovendien dienen de producten actief verkocht te worden. Een voorzichtige conclusie luidt dat het wellicht beter is de verkoopinspanningen te richten op de parttime vegetariër.

Verkooptips vegetarische snacks:

* Duidelijk communiceren

* Nadruk leggen op nieuw, niet op vegetarisch

* Richten op parttime vegetariër

* Actief verkoopbeleid voeren

* Fabrikanten moeten snacks voorzien van V-keurmerk.