artikel

Amstel-hotel, Amsterdam

Horeca

Het kroonjuweel van de Nederlandse hotellerie – het Amstel in Amsterdam – is voor het eerst in haar geschiedenis gesloten wegens legionellagevaar. De beslissing om te ontruimen is drastisch. Volgens officiële rapporten zijn er ‘sporen’ van legionella aangetroffen in de waterleiding. De mogelijkheid tot besmetting was voor de directie reden het rampenplan uit de kast […]

Het kroonjuweel van de Nederlandse hotellerie – het Amstel in Amsterdam – is voor het eerst in haar geschiedenis gesloten wegens legionellagevaar. De beslissing om te ontruimen is drastisch. Volgens officiële rapporten zijn er ‘sporen’ van legionella aangetroffen in de waterleiding. De mogelijkheid tot besmetting was voor de directie reden het rampenplan uit de kast te halen: gasten evacueren, pers infomeren, alle leidingen desinfecteren, recent ontvangen gasten een brief sturen, tot nader order sluiten en er voor zorgen dat dit nooit meer gebeurt. Wat zo’n onzichtbaar klein rotbeestje al niet aanricht.

De pers heeft veel aandacht besteed aan de kwestie. Archieven werden opengetrokken en het voorval in Bovenkarspel, waarbij 32 mensen overleden door legionellabesmetting, werd in herinnering geroepen. Plezierig voor het Amstel is dat geen Nederlandse krant de juistheid van de rigoureuze sluiting in twijfel trok. Strekking van de berichtgeving: het Amstel doet wat het moet doen.

Wel opmerkelijk was het gebrek aan openheid naar de pers toe. Baas Hendrik Bosch – een gelouterd hotelier – was geen woordvoerder en verscheen niet voor de camera, noch was hij beschikbaar voor journalisten van gedrukte media. Voor commentaar werd regelmatig verwezen naar het hoofdkantoor van InterContinental in Londen. Deze strategie is niet zonder risico. Het effect kan zijn dat het lijkt alsof het hotel iets te verbergen heeft. Ook kan het de schijn wekken dat de zaak nog niet onder controle is. Mogelijk dat het kantoor in Londen dit riskante persbeleid vanaf de eerste dagen heeft afgedwongen.

De afweging om te sluiten lijkt lastig, maar is het niet. Het is een nachtmerrie van iedere hotelier. Imago- en commerciële schade zijn het gevolg. Het alternatief – stil houden, leidingen desinfecteren en hopen dat er niemand ziek wordt – is veel slechter. Het scenario waarin een gast ernstig ziek wordt terwijl het hotel op de hoogte was van de aanwezigheid van legionella, zou rechtszaken en golven van negatieve publiciteit hebben uitgelokt. Dat zou de doodsteek geweest zijn voor het Amstel-hotel.

De beslissing tot sluiting is daarom verstandig en juist. Gedurende de sluiting zal het Amstel een waterdichte handleiding moeten ontwikkelen om legionellabesmetting te voorkomen. Een tweede incident met deze bacterie zal de reputatie van het prestigehotel onherstelbaar schaden.

Hans Steenbergen

Hoofdredacteur Misset Horeca